Annons

Elbilarna drar mer el än 3 800 tåg – och det går snabbt

Publicerad: 9 juli 2025, kl. 15:30
Elbil laddar och laddningsplats.
Foto: Tore Meek & Fredrik Sandberg/TT

Elbilar och laddhybrider blir allt vanligare på våra vägar. En rapport från Nederländerna visar att deras elförbrukning nu överstiger energin för landets alla tåg – vad innebär detta för Sverige?

Tystare stadsliv, minskade utsläpp och miljövinster – antalet eldrivna fordon ökar på svenska vägar och det går snabbt. Men hur påverkas egentligen vårt elnät när tusentals fordon ska laddas samtidigt?

Drar mer el än alla tåg i landet

Ny statistik från Nederländernas statistikbyrå visar att elförbrukningen från laddbara fordon nu överstiger den totala energiförbrukningen för alla tåg i landet, rapporterar Boosted.

Under det senaste decenniet har antalet eldrivna fordon på vägarna ökat snabbare, men det är först nu som energiförbrukningarna har blivit synliga. Vad innebär detta för Sverige?

Annons

Kan Sverige möta den ökande elförbrukningen?

På svenska vägar finns redan i dag över 400 000 laddbara fordon, varav cirka 43 procent är rena elbilar och resten laddhybrider och antalet väntas stiga snabbt, enligt Energimyndigheten

Trafikanalys bedömer att det kan finnas över en miljon laddbara personbilar på svenska vägar redan 2025.

Det ökade antalet elfordon innebär också en kraftigt växande efterfrågan på el. 

Annons

Om hela Sveriges personbilsflotta plötsligt skulle bytas ut mot elbilar skulle det innebära en årlig elförbrukning på ungefär 12 terawattimmar (TWh), vilket motsvarar ungefär så mycket el som Sverige exporterar, nästan 10 procent av hela landets totala elanvändning, enligt Energimyndigheten.

För att möta dessa utmaningar arbetar Sverige aktivt med att anpassa elnäten. 

Så fungerar elnäten för framtiden 

En ny typ av smarta elmätare, som ska vara fullt utbyggda år 2025, kommer att göra det möjligt att styra när elbilar laddas – exempelvis vid tider på dygnet när efterfrågan på el är låg och tillgången stor.

Övergången till eldrivna fordon är en central del i Sveriges mål att bli fossilfritt, men den ställer också krav på investeringar i elnät och förnybar elproduktion.

Det nederländska exemplet, där elbilar och laddhybrider redan nu drar mer el än 3 800 tåg tillsammans – kan visa vilka utmaningar som väntar på energisidan. 

Sverige behöver därför fortsätta utveckla sin infrastruktur och energiproduktion för att kunna möta den snabbt ökande efterfrågan på el inom transportsektorn – utan att kompromissa med hållbarheten.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons