Nyheter24
Annons

Så bra är nya Hyundai Inster – billig och charmig som tusan

Publicerad: 13 juli 2025, kl. 21:41
Hyundai Inster är en av marknadens billigaste elbilar. Foto: Hyundai

Hyundai Inster dök upp med buller och bång när den lanserades som Sveriges billigaste elbil, med ett pris på 299 900 kronor. Den titeln höll dock inte länge. Citroën hann knappt blinka innan de pressade ner priset på sin ë-C3 till 297 500 kronor.

Ämne:

Motor

Men priset är inte hela poängen här. Inster riktar sig till en publik som vill ha en liten, eldriven bil med karaktär. Hyundai har därför gett modellen ett formspråk som inte lämnar någon oberörd. 

Vår testbil var i det något lyxigare Advanced-utförandet, vilket innebär mer utrustning, fler hästkrafter och ett påslag på drygt 50 000 kronor jämfört med instegsmodellen.

Hyundai Inster har ett utseende som utmärker sig. (Foto: Hyundai)

Ser billig ut men känns smart

Inster må vara liten, men den ser faktiskt ganska kaxig ut. Färgen Tomboy Khaki hjälper till, och det fyrkantiga karosseriet med högt tak och små hjul gör att den sticker ut. Samtidigt ger proportionerna den ett nästan leksaksliknande uttryck, som skulle kunna vara hämtat från den indiska vagnparken. 

Annons

Men där utseendet kanske spretar, känns insidan mer genomtänkt. Det höga taket ger en rymlig känsla i kupén. Fyra personer får plats, och baksätet går att skjuta fram och tillbaka beroende på om man vill ha plats för ben eller bagage. En smart detalj är att framsätet på passagerarsidan kan fällas helt plant vilket är perfekt för en övernattning eller för att frakta långa prylar.

Inster är skojig att ratta. (Foto: Hyundai)

Enkelt men genomtänkt

Kvalitetskänslan i kupén är blandad. Hårdplast dominerar, men reglage och säten känns förvånansvärt välgjorda. Det är lätt att hitta rätt bland knapparna och infotainmentskärmen på 10,25 tum fungerar felfritt. Extra plus för att Hyundai fortfarande satsar på fysiska knappar.

Annons

På minussidan märks att sittdynan fram är för kort och att höger knä kan slå i mittkonsolen. Fjädringen är mjuk, vilket är gynnsamt för komforten. Det finns även V2L-funktionalitet att tillgå, vilket betyder att du kan använda bilen som en stor powerbank med vanligt eluttag. Perfekt för camping eller jobbdatorn i skogen.

Interiören är rymlig som få. (Foto: Hyundai)

Elbil med körglädje

Vår testbil hade det större batteriet på 49 kWh, vilket ger upp till 37 mils räckvidd enligt WLTP. Det är riktigt bra i klassen. Snabbladdning sker med upp till 85 kW, vilket duger för vardagsbruk men inte lockar till långresor.

Annons

Där Inster verkligen glänser är i körglädjen. Den är lätt, pigg och kvick i stan. Styrningen är exakt, gasresponsen snabb och bilen är smidig att manövrera. 

Visst kan fjädringen bli lite studsande över gropar i låg fart, men det hör till när man kör småbil. Den höga markfrigången gör att du inte behöver oroa dig för trottoarkanter eller fartgupp.

Vid motorvägsfart hörs det att bilen är lätt. Det är en hel del ljud från både vind och väg, men bilen känns stabil tack vare den långa hjulbasen. Elmotorn viner lite vid acceleration, men det är inget som stör.

Inster passar bäst i staden. (Foto: Hyundai)
Annons

Hyundai Inster är lätt att tycka om

Hyundai Inster är något så ovanligt som en elbil som faktiskt är kul att köra, samtidigt som den är praktisk, prisvärd och smart. För många kan den fungera som den enda bilen – så länge långresorna är få.

Visst finns billigare alternativ med bensinmotor. En Hyundai i10 kostar över 100 000 kronor mindre, vilket motsvarar väldigt många tankar bensin. Men eldrift har andra fördelar, särskilt i stan.

Och Inster är inte bara billig. Den känns modern, genomtänkt och ganska svår att ogilla. Om du letar efter en liten elbil som bjuder på något extra är det här definitivt ett alternativ att överväga.

Inster är i en i ledet av många billiga elbilar som visats upp under det gånga året. (Foto. Hyundai)

Helhetsintryck av Hyundai Inster 4,5/5

Hyundai Inster Advanced (2025)
Motor: Elmotor, 115 hästkrafter, 147 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,6 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 360 km
Vikt: 1 358 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4787/2100/1650 mm
Pris: Från 349 900 SEK

Kommentarer

Annons
Annons
Annons