Diskussionerna i Bryssel är i full gång. Förslaget väntas läggas fram under sommaren och skulle i praktiken innebära att alla nya företagsbilar måste vara eldrivna.
Det kan handla om så kallade batteribilar eller fordon som drivs på vätgas.
"Det måste finnas valfrihet"
Tysklands förbundskansler Friedrich Merz är starkt kritisk till idén. Han menar att ett elbilstvång riskerar att slå hårt mot europeiska bilproducenter om tekniken inte är tillräckligt utvecklad i tid.
– Det måste finnas valfrihet för kunderna, säger Merz i ett uttalande.
Andra menar att förslaget är ogenomtänkt. Bristen på laddstationer, höga priser och långa laddtider gör det svårt att gå över till eldrift fullt ut.
Risk för dyrare hyrbilar
Flera kritiker varnar också för att hyrbilspriserna kan skjuta i höjden. Om företag tvingas köpa elbilar oavsett behov kan det påverka både tillgång och priser negativt.
Ungefär 60 procent av dagens nya bilar i EU köps av företag eller hyrs och leasas ut. Förbudet skulle alltså bara tillämpas på dessa inköp. Privatpersoner skulle fortfarande få köpa bensin- och dieselbilar, åtminstone inledningsvis.
Osäker framtid för fossilbilar
Om förslaget blir verklighet innebär det ett hårt slag mot utvecklingen av nya bensin- och dieselmodeller. Frågan är hur länge bilföretag kommer att satsa på teknik som företagskunder inte längre får köpa.
Ett beslut väntas tidigast senare i år.