Nu är modellen tillbaka – som elbil. Men det är inte riktigt Mazda som ligger bakom.

Elbil från Kina, med japansk logga
Det ser ut som en Mazda, den heter Mazda och du hittar loggan både fram och bak. Men nya 6e är varken utvecklad eller byggd i Japan. Den är i själva verket ett samarbete med kinesiska Changan, som inte bara byggt bilen utan även står för mycket av tekniken.
Det är alltså mer Kina än Hiroshima under skalet, även om Mazda varit med och justerat designen. Grunden kommer från en modell som heter Deepal L07, som säljs i andra delar av världen.
I Sverige heter den Mazda 6e, är bakhjulsdriven, mäter nästan fem meter och kostar från 499 500 kronor.

Två batterier – men bara ett som är vettigt
Det finns två versioner. Den billigare har ett batteri på 68,8 kilowattimmar, 258 hästkrafter och en räckvidd på 47,9 mil. Den laddar snabbt – från 10 till 80 procent på bara 24 minuter.
Den dyrare varianten har ett större batteri och längre räckvidd, men laddar långsamt och har till råga på allt lite mindre effekt. Den billigare modellen är alltså inte bara smartare utan också snabbare att leva med.

Snygg, men inte särskilt rolig att köra
På autobahn känns 6e pigg och stabil, men så fort vägen blir kurvig försvinner känslan. Styrningen känns syntetisk, bilen känns tung och något som kan liknas vid körglädje finns inte. Mazda brukar vara bra på sånt här – men inte den här gången.
Det här är en bil som funkar bäst när man tar det lugnt. Den är bekväm, tyst och trivsam i vardagen. Inte sportig, men funktionell.

Insidan levererar – nästan
Interiören är faktiskt riktigt fin. Välbyggd, snygg och med smarta detaljer. I det lyxigare Takumi Plus-paketet får du läder, tygklädda ytor och ett bagageutrymme som är större än det låter. Det finns till och med en frunk.
Men Mazda har gjort det onödigt krångligt. Nästan allt styrs via den stora pekskärmen, även vindrutetorkarna. Det finns några få knappar kvar, men mycket är begravt i menyer. Skärmen är snabb och tydlig, men ibland vill man bara ha ett vred.

Bra på det som räknas
Utrustningslistan är generös: värmepump, panoramaglastak, 360-kamera och ljudsystem från Sony med 14 högtalare.
Två av dem sitter i nackstödet. Låter det coolt? Det gör det också. Men ljudet är tyvärr platt och oinspirerat, trots antalet högtalare.
Däremot är bilen snål. Under testkörning visade färddatorn ett snitt på 13,6 kilowattimmar per 100 kilometer vilket riktigt bra för en bil av den här storleken.

Mazda 6e gör ändå mycket rätt
Mazda 6e är snygg, välbyggd och laddar snabbt. Men den känns inte som en Mazda. Den känns som en helt okej elbil som råkar ha ett japanskt emblem.
Vill du ha en bekväm och udda elbil som inte ser ut som en suv kan den vara värd att överväga. Men du får inte den där klassiska Mazda-känslan.

Första intryck av Mazda 6e 3/5
Motor: Elmotor bak, 258 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 175 km/h
Elektrisk räckvidd: 479 km
Vikt: 2 027 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4921/1890/1491 mm
Pris: Från 499 500 kronor