Nu varnar M Sverige för att utvecklingen kan spilla över på svenska vägar.
Oro efter tysk legalisering
Sedan Tyskland legaliserade cannabis i april 2024 har trafikolyckor kopplade till drograttfylla ökat markant. I delstaten Nordrhein Westfalen, som med sina 18 miljoner invånare är landets största, steg antalet olyckor från 884 till 986 under det första året, en ökning med 11,5 procent.
– Tysklands legalisering av cannabis har skapat oro både i och utanför landet, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.
Det handlar om sociala konsekvenser men också om trafiksäkerheten.
MISSA INTE: Får man köra bil med tofflor? Så säger lagen
Risk att utvecklingen når Sverige
Med omfattande trafikflöden mellan Tyskland och södra Sverige menar M Sverige att ökningen av drograttfylla kan få direkta följder även här. Färjor och vägar från Helsingborg, Malmö, Trelleborg och Ystad är centrala knutpunkter där trafiken rör sig vidare norrut.
– Det är troligt att den ökade drograttfyllan i Tyskland följer med ut på svenska vägar, säger Sidenvall. Det kräver fler kontroller vid gränserna och ökad uppmärksamhet från polisens sida.
MISSA INTE: Jag tar körkort utan att köra bil
Unga blir mer medvetna
Samtidigt visar svensk statistik en annan utveckling. Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning minskar ungas drogbruk, även om attityden till cannabis har blivit mer faktabaserad.
– Det är en positiv utveckling, säger Sidenvall. Att vara välinformerad är inte detsamma som att vara för legalisering. När man ser att olyckorna ökar vid lagändringar måste tillgängligheten begränsas.
Under våren väntas de första nationella siffrorna från hela Tyskland. De kan ge svar på om legaliseringen gjort trafiken farligare överlag och hur stor risk den ökade droganvändningen utgör för svenska trafikanter.




