Det rapporterar brittiska The Telegraph.
Ny skatt ska fylla hålet efter bensinen
I dag slipper brittiska elbilsägare fordonsskatt, men enligt regeringen sliter elbilar på vägarna lika mycket som bensin- och dieselbilar.
Samtidigt har bränsleskatterna, som finansierar vägunderhållet, börjat sina när fler går över till el. Lösningen, menar regeringen, är en kilometerskatt, alltså att bilister betalar för hur långt de kör.
Förslaget innebär att elbilsägare ska betala cirka 24 svenska öre per kilometer. En förare som kör 1 200 mil om året skulle därmed få en årsskatt på runt 2 900 kronor.
Det är mindre än för en bensinbil som kör lika långt men ändå en dramatisk ökning jämfört med dagens nolltaxa.
MISSA INTE: Jag tar körkort utan att köra bil
Hybrider får mildare beskattning
Även ägare till hybridbilar ska omfattas av systemet, men deras skatt blir något lägre eftersom de redan betalar bränsleskatt.
Systemet bygger på att föraren själv uppskattar sin årliga körsträcka, och får betala i efterskott om den faktiska körsträckan blir längre.
Branschen rasar mot förslaget
Motståndet har inte låtit vänta på sig. Den brittiska bilbranschorganisationen SMMT kallar förslaget ”ett komplext och kostsamt strategiskt misstag”.
– Vid ett så här avgörande ögonblick i Storbritanniens elbilsomställning vore detta helt fel grepp vid fel tidpunkt, säger en talesperson för SMMT.
Även bilistorganisationen AA manar till försiktighet.
– Regeringen bör trampa försiktigt så att deras åtgärder inte bromsar övergången till elbilar, säger AA:s ordförande Edmund King till The Telegraph.
MISSA INTE: Får man köra bil med tofflor? Så säger lagen
Riskerar att bromsa utvecklingen
Införandet av kilometerskatt kan alltså skapa ett nytt skatteflöde, men risken är att elbilsförsäljningen tappar fart i ett redan känsligt läge.
Samtidigt kämpar många europeiska länder med samma fråga: hur man ska finansiera vägnätet när bränsleskatterna försvinner.




