Framtiden för Europas bilmarknad är långt ifrån avgjord. Samtidigt som elbilar fortsätter växa i snabb takt mullrar missnöjet i bakgrunden, både inom industrin och bland tunga politiska namn.
Ett beslut som länge setts som en symbolisk vändpunkt kan nu plötsligt börja vackla. Och det berör i stort sett alla biltillverkare, från traditionella motorjättar till nya utmanare.

Nya bensin- och dieselbilar ska bort
EU har beslutat att nya bensin- och dieselbilar i praktiken ska bort från marknaden efter 2035. Samtidigt gör Tyskland motstånd, och vill rädda förbränningsmotorn med hjälp av så kallade e-bränslen. Reglerna innebär i praktiken att alla nya personbilar och lätta skåpbilar som säljs efter 2035 måste ha 0 gram koldioxid per kilometer. Det betyder i praktiken ett stopp för nya bensin-, diesel- och hybridbilar, då de alltid släppet ut koldioxid ur avgasröret.
Viktigt att komma ihåg:
- Du får fortfarande köra din gamla bil efter 2035.
- Begagnade bensin- och dieselbilar får fortsatt köpas och säljas.
- Reglerna gäller bara nya bilar som registreras för första gången.
Syftet är att göra vägtrafiken klimatneutral till 2050. Personbilar är en av EU:s största utsläppskällor, och eftersom bilflottan byts långsamt läggs trycket på nybilsförsäljningen.

Landet som bromsade – krävde undantag
När beslutet skulle klubbas igenom satte ett land tillfälligt stopp, nämligen Tyskland. De vägrade skriva under förrän EU lovade en öppning för förbränningsmotorer som endast kan köras på klimatneutrala e-bränslen.
Kompromissen blev:
- Målet om 0 gram koldioxid per kilometer från 2035 ligger fast.
- EU-kommissionen ska ta fram ett regelverk för bilar som är tekniskt låsta till e-bränslen, till exempel med mjukvara eller sensorer som hindrar tankning av vanlig bensin eller diesel.
Förbränningsmotorn förbjuds alltså inte helt, men tillåts i en mycket begränsad nisch efter 2035, enligt Social Europe.

Vad är e-bränslen – varför är de omstridda?
E-bränslen är syntetiska bränslen som framställs genom att använda förnybar el för att skapa vätgas, kombinera vätgasen med infångad koldioxid, vilket ger ett bränsle som liknar bensin eller diesel.
Tanken är att koldioxiden som släpps ut vid körning redan har fångats in, och därför blir bränslet klimatneutralt på pappret. Problemet enligt forskare och miljöorganisationer är att det går ut mycket mer el per kilometer än om man kör en elbil, produktionskostnaden är hög, vilket ger ett dyrt bränsle och utsläpp av kväveoxider och partiklar kvarstår och påverkar luften.
Därför menar många att e-bränslen bör användas främst till sjöfart, flyg och tunga transporter, inte till vanliga bilar.

Förbudet kan slopas
Mot denna bakgrund skapas nu en ny turbulens i EU. Det tyska motståndet har fått ett oväntat stort genomslag. Enligt flera källor har ett brev från Tysklands förbundskansler Friedrich Merz fått EU att överväga att skjuta upp eller ändra det 2035-fastslagna förbudet. Han har skrivit ett brev till EU-kommissionen där han vill att "högeffektiva" förbränningsmotorer ska förbli tillåtna.
EU:s transportkommissionär Apostolos Tzitzikostas säger att brevet togs emot "väldigt väl" och att han är "öppen för alla teknologier". Därför kan det förslag som skulle presenteras i december skjutas upp till nästa år. Tyskland representerar ett enormt nätverk av biltillverkare och leverantörer, och pressen på EU är massiv, det rapporterar Vi Bilägare.

Hård reaktion från elbilstillverkare
Många är långt ifrån nöjda med det nya beskedet. Polestars vd Michael Lohscheller har själv försökt påverka EU, dock utan respons. Han kallar utvecklingen för “desperat”.
– Det är så uppenbart i Tyskland att alla vill försvara det förflutna. De vill inte ändra någonting, bara försvara det de har, säger han, som själv är tysk, till The Guardian.

Volvo-chefen kritisk
På motsatt sida står Volvo Cars tidigare vd Håkan Samuelsson, som menar att förbudet är avgörande för att få industrin att ställa om.
– Om det inte fanns något lagkrav skulle förmodligen 30 procent av våra bilar sakna säkerhetsbälten, och om du väger in kostnaden skulle vi förmodligen inte ha några bilar med katalysatorer heller om de inte var obligatoriska, säger han till The Guardian.
Samuelsson menar dessutom att kinesiska tillverkare nu stärker sina positioner i Europa, och att en försvagning av EU:s regler riskerar att slå hårt mot europeiska företag.
Vilka bilar berörs om förbudet skjuts upp?
- Vanliga bensin- och dieselmodeller
Modeller som skulle fasas ut för att ge plats åt eldrivna ersättare kan få längre livstid. - Hybrid- och laddhybridbilar
Eftersom dessa fortfarande har förbränningsmotor påverkas de direkt av 2035-regeln – och ett uppskov skulle gynna tillverkare som fortsatt satsar på PHEV-teknik. - Nya "högeffektiva" motorer
Just de motorer som Merz vill värna kan fortsätta att utvecklas, trots EU:s långsiktiga klimatmål. - Kommande elbilsmodeller
Tillverkare som planerat kraftigt utökade elprogram kan behöva anpassa strategin om efterfrågan på elbilar bromsas.
Källa: Öko-institut

Bilbolagen på väg bort från fossilbilar ändå
Trots politiska svängningar fortsätter flera tillverkare att själva sätta slutdatum för förbränningsmotorn. Många planerar att bli helt elektriska mellan 2030 och 2035, medan andra mjukat upp sina mål men fortfarande investerar tungt i el.
Så, vad gäller egentligen? EU:s 2035-regler innebär ett de facto-förbud mot nya bensin- och dieselbilar. Tyskland har bromsat processen och krävt en specialväg för e-bränslebilar. Men även om förbränningsmotorns slut nu kan skjutas upp, eller mildras, är marknaden tydligt på väg mot eldrift.




