Från och med nu kommer de inte att blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel. RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja och kritiseras ofta för att det har sämre köldtålighet än fossil diesel.
Drivmedlet kan leda till driftstörningar i kallt klimat och högre bränsleförbrukning. Drivmedlet brukar också kritiseras för att produktionen anses ha svagare klimatnytta, jämfört med HVO.
Drivemedlet har varit svensk standard sedan 2006
Drivemedlet RME har använts i svensk standarddiesel sedan 2006.
– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett pressmeddelande.
Preems cirka 500 svenska stationer kommer nu få nytt diesel, HVO. Det nya drivmedlet kommer att förebygga problemen som fanns med RME och kommer kunna stå längre tid och klara kyla bättre.

Diesel med HVO ger bättre prestanda
Alla motorgarantier kommer att gälla som vanligt även med HVO. För kunden kommer det vara som att tanka som vanligt och inga förändringar i serviceintervall eller hantering kommer behövs.
– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist i pressmeddelande.

Bensinmackarna som inte berörs
Nästan alla Preem bensinmaker kommer få in det nya HVO. Det är bara fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer fortsätta med RME. Anledningen till att bensinstationerna på Gotland inte kommer omfattas av bytet är på grund av det logistiska.




