Batteripriset är nämligen helt avgörande för vad en elbil kostar.
Priserna sjunker
Enligt BloombergNEF har priset på litiumjonbatterier sjunkit till 108 dollar per kWh, vilket är en nedgång med åtta procent jämfört med förra året.
Det är den lägsta prisnivån som hittills uppmätts globalt. Att priset fortsätter falla trots dyrare råmaterial visar att tillverkarna lyckats pressa kostnaderna genom effektivare produktion.

Elbilar kan snart vara billigare
Batteriet är den dyraste komponenten i en elbil och står ofta för upp till en tredjedel av totalkostnaden. När priset sjunker så här mycket påverkas hela kalkylen för tillverkarna.
Flera analytiker bedömer att vi närmar oss en punkt där elbilens produktionskostnad blir lägre än bensinbilens, vilket i sin tur kan sänka nybilspriserna i Europa.
Därför faller batteripriserna så snabbt
Flera faktorer driver utvecklingen. Överkapacitet i batterifabriker i framför allt Asien pressar priserna nedåt.
Billigare batterikemi som LFP ersätter dyrare alternativ och storskalig produktion ger effektivare tillverkningsprocesser.
Utvecklingen skapar möjlighet för tillverkare att lansera mer prispressade modeller och konkurrensen mellan Europa och Kina ökar snabbt.
Det innebär prisraset
För svenska hushåll kan prisfallet bli ett avgörande skifte. Elbilar som tidigare legat över många budgetar kan komma ner i helt nya prislägen.
Det är också troligt att flera billigare elbilar lanseras i Europa från 2026 och framåt, vilket gör att elbilen kan bli det ekonomiskt mest attraktiva valet även vid inköp.
Det har redan börjat lanserats en hel del billiga elbilar, men ofta i mindre storleksklasser. Med detta skifte kan även elbilar mer lämpade för svenska marknaden börja konkurrera på allvar. Med det sagt är prisfallet ett faktum och på sikt även lägre priser.




