Var tredje bil hos svenska bilhandlare är i dag laddbar. Samtidigt har försäljningen av begagnade elbilar ökat med hela 73 procent på ett år. Utvecklingen pekar tydligt uppåt, men bakom siffrorna finns ett växande problem.
För att en begagnad elbil ska vara ett realistiskt alternativ för vanliga hushåll måste den gå att äga och underhålla även när den blivit några år gammal. Det menar Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Batteriet är den stora risken
I många elbilar och laddhybrider är batteriet konstruerat på ett sätt som gör att det inte går att laga. I stället måste hela batteripaketet bytas om något går fel.
Det kan bli extremt dyrt. I vissa fall kostar ett nytt batteri mer än vad bilen är värd på begagnatmarknaden. Resultatet blir att fullt fungerande bilar riskerar att skrotas i förtid, trots att felet ibland är begränsat till en mindre del av batteriet.
För många hushåll innebär det här en stor ekonomisk osäkerhet. En äldre elbil kan snabbt förvandlas från ett smart köp till en kostsam belastning.
Dyra verkstäder enda alternativet
Problemet stannar inte där. Enligt branschen är det i dag ofta omöjligt för fristående verkstäder att reparera elbilar, även om de har kompetensen.
Anledningen är att tillverkarna inte alltid delar med sig av den fordonsdata och de system som krävs för felsökning och reparation. Bilägare tvingas därför vända sig till märkesverkstäder, där priserna ofta är betydligt högre.
Lägre konkurrens leder till högre kostnader, vilket i slutändan drabbar konsumenten.
Kraven för att undvika en kris
Lars Bergmark varnar för en framtida reparationskris om inget förändras. Han pekar på två avgörande åtgärder.
För det första måste det bli ett krav att elbilsbatterier kan repareras eller bytas i delar till en rimlig kostnad. För det andra måste fristående verkstäder få tillgång till nödvändig fordonsdata för att kunna konkurrera på lika villkor, allt för att göra det billigare för konsumenten.




