Under flera år har elbilen pekats ut som det självklara framtidsvalet på mer eller mindre alla marknader. Men nu syns en tydlig vändning.
En ny global studie från konsultjätten EY visar att allt fler konsumenter återigen föredrar bilar med förbränningsmotor, trots år av satsningar på elektrifiering, skriver CarScoops.
Bland köpare som planerar att köpa ny eller begagnad bil inom de kommande två åren säger omkring hälften att de siktar på bensin eller diesel. Det är en ökning med 13 procent jämfört med förra året och ett tydligt trendbrott.

Elbil tappar mark snabbt
Samtidigt faller intresset för elbilar kraftigt. Andelen som planerar att köpa en helelektrisk bil har minskat med tio procentenheter och ligger nu på endast 14 procent globalt. Det är en nivå som oroar både tillverkare och politiker som satsat hårt på elektrifiering.
I Europa planeras förbudet mot bensin- och dieselbilar till 2035 rivas upp veckan som kommer.
Även hybrider tappar mark. Intresset har sjunkit med fem procent och ligger nu på 16 procent. Det innebär att både elbilar och hybrider backar samtidigt, något som för bara något år sedan hade setts som otänkbart.
Bland de konsumenter som fortfarande överväger elbil uppger 36 procent att de antingen tvekar eller planerar att skjuta upp köpet. En vanlig förklaring är geopolitisk osäkerhet och förändrade politiska beslut som påverkar både priser och framtida regler.

Politiken påverkar bilvalet
I USA har utvecklingen gått snabbt. Mindre än ett år in i Donald Trumps andra mandatperiod har flera beslut tagits som gynnar förbränningsmotorer.
Bland annat har de federala CAFE-kraven för bränsleförbrukning rullats tillbaka, vilket gör det enklare för tillverkare att fortsätta sälja bensin- och dieselbilar.
Bilindustrin menar att besluten bättre speglar vad konsumenterna faktiskt vill ha. Många pekar på höga elbilspriser, osäker andrahandsmarknad och bristande laddinfrastruktur som skäl till att köpare tvekar.
Även Europa bromsar
Liknande signaler syns i Europa. EU:s plan om att i praktiken stoppa försäljningen av nya bensin. och dieselbilar från 2035 är inte längre lika självklar. Allt fler medlemsländer driver på för undantag som kan tillåta hybrider och bilar som drivs med syntetiska bränslen även efter 2035.
Om regelverket mjukas upp kan det få stora konsekvenser för elbilens ställning på marknaden. Fler alternativ innebär ökad konkurrens, och det är långt ifrån säkert att elbilen fortsätter ta mark i samma takt som tidigare.




