Nyheter24
Annons

Fick betala för missad service – trots att bilen var krockad

Publicerad: 20 dec. 2025, kl. 08:30
Det gäller att ha koll på vad som står i avtalet. Foto: Johan Nilsson/TT & Henrik Montgomery/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Det gäller att vara extra uppmärksam så man inte betalar massa pengar i onödan.

Servade bilen för sent, fick betala

Allt fler svenskar privatleasar bil, men det gäller att följa avtalet till punkt och pricka. Det visar tre färska avgöranden från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som Vi Bilägare rapporterar om.

I det första fallet handlar det om en kvinna som inte kunde lämna in sin leasade bil i tid för service. Anledningen var att bilen var krockskadad och stod på verkstad. Servicen utfördes först efter att bilen rullat cirka 100 mil för långt.

När leasingperioden var slut krävde banken som finansierat avtalet ersättning för värdeminskning. Argumentet var att en försenad service försämrar bilens andrahandsvärde. ARN höll med banken och kvinnan fick betala 4 500 kronor.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Krav på 100 000 kronor sänktes kraftigt

I ett annat fall blev konsekvenserna ännu större, åtminstone på pappret. En man som privatleasat en Ford missade ett servicetillfälle och krävdes på hela 100 000 kronor av den auktoriserade återförsäljaren.

Annons

Hur summan hade räknats fram ville bilhandlaren inte redovisa. ARN ansåg att kravet var oskäligt högt och sänkte ersättningen rejält. I slutändan fick mannen i stället betala 15 000 kronor.

Beslutet visar att ARN kan justera beloppen kraftigt, men också att en missad service kan bli dyr även om kravet inte står sig fullt ut.

Köpare fick rätt efter nekad reparation

Det tredje fallet rör inte leasing utan ett bilköp. En person köpte en bil som senare visade sig inte vara servad enligt tillverkarens plan. Felet upptäcktes först när motorlampan tändes och bilen lämnades in på verkstad.

Försäkringsbolaget vägrade stå för reparationskostnaden med hänvisning till bristande servicehistorik. Köparen krävde då ersättning eftersom det inte framgått vid köpet att servicen misskötts.

Här gick ARN på köparens linje. Nämnden slog fast att om inget annat anges vid försäljningen ska bilen anses vara servad enligt plan, vilket gav köparen rätt till ersättning för reparationen.

ARNs beslut skickar en tydlig signal till både leasingtagare och bilköpare. Serviceboken är inte en formalitet utan ett avgörande dokument som kan få stora ekonomiska konsekvenser.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Det gäller att veta vad som gäller

För den som privatleasar bil är lärdomen enkel men obekväm. Serviceintervaller är inte rekommendationer utan krav. Även förseningar som kan upplevas som rimliga i vardagen, exempelvis på grund av verkstadsbesök eller skador, riskerar att slå tillbaka ekonomiskt.

Samtidigt visar ARN att alla krav inte accepteras rakt av. Leasingbolag och handlare måste kunna motivera sina belopp. För konsumenten gäller det därför att både läsa avtalet noggrant och spara all dokumentation.

Privatleasing marknadsförs ofta som ett tryggt och enkelt bilägande. ARN-besluten visar att verkligheten int nödvändigtvis är lika trygg som reklamerna ibland ger sken om.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Fick betala för missad service – trots att bilen var krockad