Torsdag 15 Apr
Stockholm

"Knark is king!" - Centerpartiets kampanj kapades direkt

Ny hjärtefråga?
1 av 13
Ny hjärtefråga?. Foto: Faksimil
En något lokal version av den populära reformen.
2 av 13
En något lokal version av den populära reformen. Foto: Faksimil
Hehe, stavning är roligt.
3 av 13
Hehe, stavning är roligt. Foto: Faksimil
Centern trendar bara när de gjort fel?
4 av 13
Centern trendar bara när de gjort fel?. Foto: Faksimil
Se upp, Facebook!
5 av 13
Se upp, Facebook!. Foto: Faksimil
Mycket nazistpropaganda har letat sig in.
6 av 13
Mycket nazistpropaganda har letat sig in. Foto: Faksimil
Ett utrotningshotat parti?
7 av 13
Ett utrotningshotat parti?. Foto: Faksimil
Lite väl liberalt, kanske?
8 av 13
Lite väl liberalt, kanske?. Foto: Faksimil
Rakt budskap.
9 av 13
Rakt budskap. Foto: Faksimil
Vi anar en gnutta ironi.
10 av 13
Vi anar en gnutta ironi. Foto: Faksimil
Och så ett budskap som kräver att man hängt med i nyhetsflödet den senaste tiden.
11 av 13
Och så ett budskap som kräver att man hängt med i nyhetsflödet den senaste tiden. Foto: Faksimil
Även politiska motståndare från långt ut till vänster har engagerat sig.
12 av 13
Även politiska motståndare från långt ut till vänster har engagerat sig. Foto: Faksimil
Att dansa runt riksdagsspärren.
13 av 13
Att dansa runt riksdagsspärren. Foto: Faksimil

Centern har det inte lätt på nätet. När partiet lanserade en ny kampanj kapades sidan direkt och fylldes med oseriösa budskap.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
#Centerpartiet

Det är mindre än två veckor sedan som Centerpartiet var ett skämt på sociala medier förra gången. Då skedde det efter att partiledaren Annie Lööf använt hashtagen #centerpartiet när hon skrev om journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson. Det ledde till att alla använde tagen - till allt.

INTERNET. Det skulle bli lättare att sprida sitt eget politiska budskap. I stället kapades Centerpartiets nya sida "Budskapsbyggaren" av internets fyndiga - och mindre fyndiga - invånare. "Knark is king" blev då ett av de nya budskapen, liksom "Ett parti som bara trendar när de fuckat upp".

– Det finns ju alltid den typen av människor som tycker att sånt här är kul att lägga ned tid på, säger Jonas Nyström, pressekreterare på Centerpartiet, till Nyheter24.

Filter ska stoppa vissa ord

Bland budskapen som nu cirkulerar på sidan, och blir allt populärare i sociala medier, återfinns både drogliberala och nazistiska slagord.

– Vi har ingen förhandsgranskning men vi har ett filter som ska stoppa vissa ord och som uppdateras. Men vi censurerar inte några budskap, säger Nyström.

För närvarande ligger dock flertalet budskap uppe med både könsord och annat liknande som borde stoppas av ett sådant filter. Kränkningar och olagliga budskap plockas bort så fort de upptäcks enligt Nyström.

"En seger för öppenheten"

Budskapsbyggaren är en del i Centerpartiets nya satsning på ett slags wikiformat där användarna själva får bygga innehållet. Jonas Nyström menar att wikin totalt sett varit något positivt eftersom de som varit seriösa nått fram med sina budskap.

– Det är en seger för öppenheten, säger han.

Kommentera
Kopiera länk
Dela