Måndag 20 Sep
Stockholm

Liberalerna sågar Fridolins förändring av skolan: Han sviker sina egna löften

Christer Nylander, Liberalerna, kommer med hård kritik mot Gustav Fridolin.
1 av 2
Christer Nylander, Liberalerna, kommer med hård kritik mot Gustav Fridolin. Foto: TT / TT
Gustav Fridolin är utbildningsminister och språkrör i Miljöpartiet.
2 av 2
Gustav Fridolin är utbildningsminister och språkrör i Miljöpartiet. Foto: TT

Utbildningsministern har infört mer matte i skolan. Men det räcker inte, tycker Liberalerna.

Kommentera (5)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Det har blivit fler timmar matematik och teknik i skolan, det presenterade utbildningsminister Gustav Fridolin vid en pressträff på tisdagen.

105 timmars matte och 200 timmars införs. Men det här räcker inte enligt Liberalerna, som tycker Fridolin missar något mycket viktigt: Mer idrott.

Christer Nylander, vice ordförande i utbildningsutskottet och gruppledare för Liberalerna, tycker att regeringen sviker överenskommelsen i riksdagen när det inte införs fler timmar idrott.

– Att införa fler idrottstimmar i den svenska skolan har fler positiva effekter. Vi vet att mer idrott ger bättre både psykisk och fysisk hälsa. Det leder till förbättrade skolresultat och en bättre arbetsmiljö för både lärare och elever. Regeringens förslag till timplan går emot forskningen, riksdagen och Fridolins egna löften, säger Nylander.

Han vill se att riksdagen fortsätter driva förslaget om mer idrott och ser till att det blir av.

– Jag förutsätter att den riksdagsmajoritet som tidigare kört över regeringspartierna när det gäller mer idrott, mer matte och en tioårig grundskola kvarstår och nu snarast driver igenom detta fullt ut, avslutar han.

Gustav Fridolin säger till Nyheter24 att han vill att elever rör sig mer, men att mer idrott och hälsa på schemat är fel väg att gå.

– När vi studerar det här så visar det att fler betygsatta lektioner i idrott och hälsa inte hjälper de elever som rör sig mer, säger ministern.

Gustav FridolinTT

I stället vill Miljöpartiet att elever rör på sig under rasten och lektionerna.

– Det kan betyda att skolan samarbetar med någon idrottsförening. Till exempel att man har någon rast där man inte har mobiltelefon och att elever ska röra sig utifrån det egna intressen. Det kan också handla om utepedagogik som att till exempel ha en del av biologilektionen utomhus, säger Fridolin till Nyheter24.

Behövs det mer idrott i skolan?
Tack för din röst!
Kommentera (5)
Kopiera länk
Dela