Under helgen blossade en debatt upp som skakade om många. Är mjölk rasistiskt?
1 av 2
Under helgen blossade en debatt upp som skakade om många. Är mjölk rasistiskt? - Foto: TT
"Du, n***rpojke, behåll du ditt kaffe! Och du, svenska flicka, drick du den goda, vita mjölken!" går det att läsa i den här propagandan från 1934.
2 av 2
"Du, n***rpojke, behåll du ditt kaffe! Och du, svenska flicka, drick du den goda, vita mjölken!" går det att läsa i den här propagandan från 1934. - Foto: Mjölkpropagandan

Är mjölk rasistiskt? Här är allt du behöver veta

Helgens mjölkdebatt har fått svensken att gå i taket. Men jo, mjölken har ett vidrigt förflutet – och att försvara den är som att försvara n-bollen.


Under helgen kablade Aftonbladet ut en debattartikel som fått många svenskar att gå i taket, med rubriken "Så blev vit mjölk en symbol för vit makt".

Vit mjölk? Rasistiskt? Hur hänger det här ihop?

Ja, reaktionerna lät sig inte vänta, för inte kan väl ett livsmedel vara rasistiskt? Nej. Ett livsmedel kan inte vara rasistiskt. Det kan däremot människor vara. Och känner människor att något de vuxit upp med plötsligt hotas av nya progressiva krafter kan de reagera på ett sätt som är just... rasistiskt.

Chokladbollen har länge varit föremål för en sådan debatt, liksom pepparkakan, om än bara för en kort stund. Men nu handlar det här om varken chokladbollar eller pepparkakor. Nu handlar det om mjölk – ett livsmedel som inte har tidernas vidrigaste förtryckar-ord från kolonialismens USA i namnet.

Så vad är det då som är så rasistiskt med mjölk? Och varför denna, senaste tidens, mediebevakning? Vi får börja från början.

Det var i samband med att skådespelaren Shia LaBeouf i början av året startade en konstinstallation, titulerad "He will not divide us", ungefär: "Han kan inte splittra oss", som cirkusen drog igång. Tanken var att låta folk, genom en live-stream i New York, visa sitt missnöje mot Donald Trump. Ett misslyckande, minst sagt.

Genom det ökända internetforumet 4Chan lyckades nämligen sympatisörer till den amerikanska extremhögern ta över streamen och sprida rasistiska budskap. Bland annat figurerade den ökända grodan Pepe the frog, som placerats på organisationen ADL:s lista över antisemitiska symboler, friskt framför kameran.

Men den rasistiska grodan var inte live-streamens enda stjärna. Även mjölken fick spela en självklar huvudroll i det som kom att bli rasisternas viktigaste drama i år. Ja, ni läste rätt. Mjölken.

I filmen ovan ser ni alltså amerikanska nynazister dansa och inmundiga den krämiga drycken, samt hälla den över sina egna mjölkvita kroppar. Nazister ja. Förutom mjölken som symbol förekommer även svarta solen, som enligt Expo använts av bland annat "tyska, amerikanska och nyzeeländska nazistgrupper och inom vit-makt-musiken".

Denna märkliga mjölkfest uppmärksammades av nyhetssajten Mic, som var bland det första mediet att i år rapportera om mjölkens nya symbolik inom nazist- och extremhögerrörelsen.

I sin artikel beskriver de hur – och varför – nazisterna nu valt att anamma mjölken som symbol. Och förklaringen är densamma som Aftonbladet i sin debattartikel återger, att det finns föreställningar om förmågan att kunna dricka mjölk som en genetisk överlägsenhet.

För att sammanfatta som hastigast:

Under istiden, för tiotusentals år sedan, var det i princip giftigt för vuxna människor att konsumera mjölk, då deras kroppar inte kunde producera enzymet laktas, som alltså bryter ner laktos. Så är fallet i viss mån idag, ni har ju förstås hört talas om laktosintolerans.

Men när jordbruk för 11 000 år sedan började ersätta jakt och samlande kunde människan sakta men säkert lära sig reducera mängden laktos, genom att ta fram produkter som exempelvis yoghurt och ost. Det ledde i sin tur till att en genetisk mutation kunde spridas genom Europa som möjliggjorde för vuxna att producera laktas, och således dricka mjölk, enligt forskningsjournalen Nature.

I samma artikel från 2013 kunde forskarna dela med sig av en laktas-karta, avsedd att visa var enzymet är vanligast i världen. Och såhär såg den ut:


Imgur

Denna karta approprierades kort därpå av just nazi-rörelsen på 4Chan, där personer ville mena att, eftersom den genetiska mutationen är mer vanligt förekommande i Europa, var det ett tecken på den vita rasens överhet. Idiotiskt va?

Samtidigt går det att hävda att nazisterna inte är helt fel ute i detta avseende, att mjölkkonsumtion faktiskt har en stark koppling till förtryck mot afroamerikaner.

Vi är ju alla uppvuxna med budskapet att mjölk gör en stark, så även i USA. En artikel i magasinet Mother Jones påtalar just det – och massförvirringen därtill.

Där går det att läsa att USA:s statliga riktlinjer kring mjölkkonsumtion uppmuntrar vuxna att dricka minst tre glas per dag för att skydda sig mot benskörhet. Men samtidigt är, enligt artikeln, 75 procent av afroamerikaner laktosintoleranta. De lyfter till och med en studie som menar att afroamerikaner inte över huvud taget behöver dricka mjölk.

Det går med största enkelhet att argumentera för att ett land, vars nationella riktlinjer för konsumtion helt ignorerar vad nästan 13 procent av dess befolkning behöver, om inte är rasistiskt, i alla fall är exkluderande.

Men vad har då det här över huvud taget med Sverige att göra? Jo, det beskriver forskaren Tobias Hübinette, i ett blogginlägg som visar att samma genetiska drivkrafter som anammats av dagens amerikanska nazister i allra högsta grad varit populära i Sverige – på nationell nivå.

På denna bild, som spreds till svenska folket 1934 och var en del av föreningen Mjölkpropagandans kampanj, går det att läsa budskapet: "Du, n***rpojke, behåll du ditt kaffe! Och du, svenska flicka, drick du den goda, vita mjölken!" Idag har Mjölkpropagandans uppgifter, att sprida gospeln om mjölk, övertagits av Lantbrukarnas Riksförbund.

Mjölkpropagandan

Det här må vara länge sedan, och 1934 tillhör det förra millenniet. Dock visar budskapet hur svartas rättigheter fått lida för att den vita svensken ska få avnjuta sin mjölk. Och idag, 83 år senare, syns nazister hälla den vita drycken över sina nakna kroppar, i syfte att förlöjliga rasifierade människor världen över och propagera för en värld där människor med annan hud än just vitfärgad gärna ska gasas ihjäl.

Detta till trots syns prominenta människor avfärda artiklar med rubriken "Så blev vit mjölk en symbol för vit makt" som trams. Expressens Niklas Svensson är en av de som går i bräschen för just detta. En av Sveriges mäktigaste mediemänniskor, med över 100 000 följare på Twitter.

Skärmdump

En annan är Moderaternas riksdagsledamot Hanif Bali som på ett "humoristiskt" sätt gladlynt delade med sig av denna bild på sociala medier under Almedalsveckan.

Skärmdump

Notera gärna grod-emojin, som inte avsyftar annat än grodan Pepe. Och glöm nu inte att den, som ovan nämnt, är med på listan över antisemitiska symboler.

Så... Är mjölk rasistiskt?

Svaret är fortfarande nej. Livsmedlet mjölk är lika lite rasistiskt som chokladbollen. Men liksom hakkorset, n-ordet eller ett simpelt "sieg heil" har mjölken de facto ett nazistiskt och rasistiskt symbolvärde. Och det skojar man inte bort, att mjölken 2017 används som symbol av nazister för att sprida sina vedervärdiga budskap.

Så nästa gång du ser en artikel som sticker lite i ögonen, eller till och med hotar dina föreställningar om hur världen ser ut, stanna upp och tänk till. Är jag rasist om jag dricker mjölk? Antagligen inte. Läs en gång till, och ta till dig av budskapet.

Och för guds skull. Gråt inte över lite spilld mjölk.

Se mer: Teorin: Därför tror så många att Avril Lavigne egentligen är död

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Håller du med?
Tack för din röst!