Tisdag 28 Sep
Stockholm

Mejeriföretaget hade tävling på sociala medier – vägrar sätta porriga vinnarbilden på mjölken

1 av 4
Mejeriföretaget backar efter tävlingen i Norge.
2 av 4
Mejeriföretaget backar efter tävlingen i Norge. Foto: Tine
De vill inte ha "opassande" bilder på mjölkkartongerna.
3 av 4
De vill inte ha "opassande" bilder på mjölkkartongerna. Foto: Virginia Mayo
Överreaktion?
4 av 4
Överreaktion?. Foto: AP

"Vi kan inte ha den här bilden på kartongen", säger företaget.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

I Norge utlyste mejeriföretaget Tine en tävlingsociala medier. Den bild som fick flest likes skulle få synas på mjölkkartongerna. Det fanns bara ett litet "problem".

– När man har sådana här tävlingar så får man räkna med liknande bilder, säger Tines kommunikationschef Sindre Ånonsen till norska Side2.

Den bilden som fick flest likes på Instagram under hashtaggen #tinemelkevenn var lite för ehh... magstark för mejeriföretaget.

Bilden tillhör Insta-kontot Fitfager – eller Lotte Cornelia Ninja Fagerheim som hon bakom kontot heter. Trots vinsten vill som sagt inte Tine använda hennes bild.

Fitfager tycker det är orättvist – men Tine tror att hennes bild kommer att störa extremt många människor. Mejeriföretaget menar att det inte går hand i hand med företagets profil.

– Hon har mycket riktigt vunnit och vi kan dra lite på smilbanden. Men det är en jury som väljer den slutgiltiga bilden. Det säger sig självt att vi inte kan använda bilden, säger Sindre Ånonsen till Side2.

På sin blogg skriver Fitfager att det är fel att hon inte får synas på mjölkkartongerna.

"Jag har vunnit tävlingen och nu ändrar de på reglerna i efterhand. Det är inte rättvist. Jag ska synas på den där jävla kartongen".

Ja, vi får väl se hur det blir med den saken.

Överreagerar norska mejeriföretaget? Eller gjorde de ett vettigt beslut?

Och främst – har inte företag lärt sig någonting om att låta människor på sociala medier tävla?

Borde bilden hamna på mjölkkartongen?
Tack för din röst!
Kommentera
Kopiera länk
Dela