Måndag 29 Nov
Stockholm

Nike har insett att alla typer av kvinnor tränar – använder plus size-modell i ny kampanj

Sportjätten har valt en plus size-modell som ansikte utåt för sin nya kampanj.
1 av 3
Sportjätten har valt en plus size-modell som ansikte utåt för sin nya kampanj. Foto: Instagram/TT
Modellen Paloma Elesser är deras nya ansikte utåt.
2 av 3
Modellen Paloma Elesser är deras nya ansikte utåt. Foto: Instagram
Nike.
3 av 3
Nike. Foto: Alan Diaz

Sportjätten har till slut insett att det kanske inte är så att alla som tränar ser likadana ut och signar nu sin första plus size-modell.

Kommentera (11)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

På Instagram har Nike över 4,8 miljoner följare som dagligen får ta del av bilder och inspiration från vältränade, kvinnliga förebilder, skriver Huffington Post.

Nog för att träning och kvinnliga förebilder är bra saker, men alla kvinnor på Nikes bilder har haft nästan exakt samma kroppsform hittills.

Men detta förändrades under torsdagen då märket tog in plus-size modellen Paloma Elesser från New York.

Paloma som tillhör agenturen Muse Management är nu modell för Nikes nya sportbehå. På bilden har hon på sig leggings, en sportbehå och inget annat. Och det finns inte heller någon kommentar som säger något om att hon är just plus-size.

Detta hyllas nu av skribenten Jamie Feldman i en artikel i Hoffington Post där hon skriver att hon tror att Nike genom att låta en plus size modell ta plats i deras kampanaj kan normalisera tanken på att kvinnor faktiskt ser olika ut och kommer i alla former och storlekar.


Kommentera (11)
Kopiera länk
Dela