Söndag 20 Jun
Stockholm

Microsoft hånar Apple och Samsung i ny reklamfilm

Mobiltelefoner och deras roll vid bröllop
1 av 2
Mobiltelefoner och deras roll vid bröllop. Foto: Faksimil Youtube
Serveringspersonalen använder Nokia och håller sig lugna.
2 av 2
Serveringspersonalen använder Nokia och håller sig lugna. Foto: Faksimil Youtube

Ett sätt att sälja många mobiltelefoner är att göra bra produkter. Ett annat kanske kan vara att håna konkurrenterna?

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Nödvändig reklam

Enligt Mashable sålde Nokia fem miljoner exemplar av sin modell Lumia under första kvartalet i år, jämfört med Apple som sålde 37,4 miljoner iPhones och Samsung som sammanlagt sålde runt 70 miljoner mobiltelefoner sammanlagt.

Microsoft och Nokia verkar ha tröttnat på att vara mobilmarknadens strykpojkar. För att ändra på den saken levererar man nu en ny reklam som förlöjligar användare av de betydligt mer framgångsrika konkurrenterna från Apple och Samsung.

Reklamfilmen skildrar ett bröllop och de kontroverser som eventuellt kan uppstå mellan användare av just de två giganterna på marknaden och målar upp bilden av Nokia som den pigga uppstickaren.

Ingen ny taktik

Det är inte direkt första gången som de olika företagen hånar varandra. Apple drev länge olika reklamkampanjer för att visa sig snabbare, snygga och modernare än Microsoft. Samtidigt så har även Samsung tidigare anammat taktiken och släppt ett antal reklamfilmer som hånat Apple, bland annat med en reklamfilm som visades under Super Bowl 2012. 

Se den nya reklamen här:

Se en samling av reklamfilmer från Apple som hånar Windows:

Se Samsungs Super Bowl-reklam här:

Kommentera
Kopiera länk
Dela