Mannen satsade alla sin besparingar - vann en gul jättebanan. Nu ska CollegeHumor köpa bananen.
1 av 6
Mannen satsade alla sin besparingar - vann en gul jättebanan. Nu ska CollegeHumor köpa bananen. - Foto: Faksimil CollegeHumor
Spelandet slutade med att Henry Gribbohm fick bära hem en banan.
2 av 6
Spelandet slutade med att Henry Gribbohm fick bära hem en banan.
Det aktuella spelet. Alldeles för svårt, tydligen.
3 av 6
Det aktuella spelet. Alldeles för svårt, tydligen.
Ja, bananen var större än honom själv.
4 av 6
Ja, bananen var större än honom själv.
Och de tycks ha fattat tycke för varandra, ändå...
5 av 6
Och de tycks ha fattat tycke för varandra, ändå...
Men Henry Gribbohm menar att spelet måste ha varit riggat.
6 av 6
Men Henry Gribbohm menar att spelet måste ha varit riggat.

De köper rastabananen av man som spelade bort sina sparpengar

Mannen som spelade bort 17 000 kronor vid ett spelstånd på en marknad kan får oväntad hjälp av humorgrupp.


Misstänker fusk

Gribbohm misstänker att spelet vid spelståndet varit riggat.

– Det är omöjligt att det inte var riggat, säger Gribbohm som nu har anmält det till polisen som i sin tur utreder saken, skriver CBS.

EPSOM, NORTH HAMPSHIRE. Småbarnspappan Henry Gribbohm försökte vinna ett Xbox Kinect till sina barn vid ett spelstånd men fick nöja sig med en gigantisk rastabanan, efter att ha spelat bort alla sina sparpengar, vilket Nyheter24 skrev om tidigare i dag.

Nu säger humorgruppen CollegeHumor att de ska köpa bananen för 2 600 dollar (cirka 17 000 kronor), lika mycket pengar som Gribbohm spelade bort vid spelståndet. 

CollegeHumor har startat en Facebookkampanj där de lägger 0,10 dollar till rastabananen för varje "gilla" deras video får. Om videoklippet får 26 000 "gilla" kommer de att köpa Gribbohms rastabanan. De säger också att om de får 30 000 "gilla" kommer humorgruppen dessutom köpa ett Xbox Kinect till Grobbohms barn. 

"Det är inte välgörenhet"

"Han är nu något känd för att vara dum på en marknad, vilket är något som ingen borde vara känd för. Men det är inte välgörenhet direkt. Vi vill ha bananen - den stora, uppstoppade, höga reggaebananen", skriver CollegeHumors chefredaktör, Streeter Seidell, i ett mejl till Mashable. 

I skrivande stund har videoklippet fått över 8 400 "gilla" men alla tycker inte om kampanjen. En del kommentarer till videoklippet tycker att CollegeHumor belönar dumhet och att Gribbohm bara kommer att slösa bort pengarna igen. 

"Vi vill inte uppmuntra folk att göra någonting dumt men en person som spenderar 17 000 kronor på ett enda marknadsspel kommer varken uppmuntras eller hindras av vad vi gör. Det gjorde min dag lite bättre när jag hörde historien. Så på ett sätt kanske det hade varit bra om fler personer gjorde den här typen av roliga saker", skriver Seidell till Mashable.

Vad tycker du om kampanjen? Se CollegeHumors videoklipp här:


/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!