I Sverige är den norrländska delikatessen surströmming minst sagt en vattendelare. Från att vara en efterlängtad sensommartradition för vissa – till att vara det värsta andra kan tänka sig.
Nu har surströmmingen rört sig ner genom Europa ända till Ukraina, där maträtten gör en oväntad succé.
Den fyndiga detaljen
Det är en av Ukrainas största matvarukedja, Silpo, som har tagit in surströmmingsburkarna. Där säljs burkarna med en extra tvist. Kunderna får nämligen med sig en klädnypa som de kan sätta på näsan – för att markera den karaktäristiska lukten.
– Vi gillade idén med klädnypan i reklamen, men sedan började vi tveka. Tänk om kombinationen av klädnypa och surströmming förolämpar vår producent? Det är ju en ikonisk produkt för Sverige och svenskarna, säger import- och exportchefen Svitlana Shchegrykovych till SVT.
Krävdes övertygelse
Silpo dubbelkollade med den svenska leverantören som inte hade något emot klädnypan. Men enligt Shchegrykovych var den svenska producenten tveksam till leveransen och det krävdes viss övertygelse från deras sida för att få in surströmmingen.
– Vi bekräftade flera gånger för producenten att vi verkligen menade allvar med att importera surströmming. Det var en ovanlig process för oss, men den visade hur högt svenskar värderar sin produkt, säger hon.
En ny favorit för vissa
Precis som i Sverige har fisken blivit en vattendelare även i Ukraina. Några har hittat en riktig favorit i den norrländska delikatessen, medan andra, precis som i Sverige, vill hålla sig långt borta från den fermenterade fisken.