EU:s beslut om att stoppa försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 har länge kritiserats av länder med stora bilfabriker som Tjeckien, Slovakien, Ungern, Polen och Italien.
På andra sidan står bland andra Sverige – inte minst med hänvisning till de biltillverkare som liksom Volvo valt att satsa hårt på elbilar inför framtiden.
— Men det är ju samtidigt så att Volvo inte bara har intressen i Västsverige, utan Volvo styrs av ett företag som är kinesiskt. Det är något som är värt att ta in i kalkylen när man värderar deras synpunkter, säger EU-parlamentsledamoten Charlie Weimers (SD) på en digital pressträff.
Möte i Berlin
SD:s partigrupp ECR har valt att fokusera på ett slopat bensinförbud när man fått välja ämne och titel för en debatt i EU-parlamentet under onsdagen. Weimers räknar med att förbudet i slutändan kommer att rivas upp.
— Vi hör ju hur BMW och andra stora aktörer i Tyskland varnar för att hela den tyska bilindustrin kan gå under om man inte tar hänsyn till den situation de befinner sig i, säger Weimers.
Tysklands hållning kan bli avgörande. Förbundskansler Friedrich Merz manade i måndags till att slopa det ”felaktiga förbudet” och ska under torsdagen samla fack och företag till ett stormöte i Berlin om bilindustrins framtid.
Självkörande?
Tills vidare står ändå EU-kommissionen fast vid förbudsbeslutet.
I sitt stora årliga tal om läget i unionen i september manade ordförande Ursula von der Leyen i stället bilindustrin att satsa hårt på en e-bil – ekologisk, ekonomisk och europeisk.
I förra veckan följde hon upp med maningar om självkörande bilar.
— Ny teknik kan rädda jobb och andas nytt liv in i sektorn. Bilens framtid – och framtidens bilar – måste komma från Europa, sade hon i ett tal i Turin.

Klimatstrid
Bilstriden är samtidigt ännu ett exempel på växande önskan i både EU-länder och EU-parlament om att börja backa från den ”gröna given” för att inte tappa mark när det gäller jobb och tillväxt.
Kommissionen har redan valt att ytterligare lätta på och skjuta upp hållbarhetsregler och åtgärder mot avskogning. På nästa EU-toppmöte om ett par veckor väntar en tung strid om klimatmål för 2040 och ambitionerna inför det stora klimatmötet COP30 i november.
— Vi rör oss allt närmare min förutsägelse från valrörelsen om att ”gröna given” kommer att rivas upp, säger en nöjd Charlie Weimers.
