Nyheter24
Annons

Skrotas bensinbilsförbudet? Tyska mötet kan avgöra

Publicerad: 8 okt. 2025, kl. 05:45
En elektrisk Volvo-bil vid en bilmässa i Peking 2024. Arkivfoto. Foto: Ng Han Guan/AP/TT

Tyskland går i spetsen när kraven ökar på att skrota EU-förbudet mot nya bensinbilar från 2035. Sverige håller än så länge emot i den infekterade debatten, där jobb, tillväxt och geopolitik ställs mot miljö.

EU:s beslut om att stoppa försäljningen av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 har länge kritiserats av länder med stora bilfabriker som Tjeckien, Slovakien, Ungern, Polen och Italien.

På andra sidan står bland andra Sverige – inte minst med hänvisning till de biltillverkare som liksom Volvo valt att satsa hårt på elbilar inför framtiden.

— Men det är ju samtidigt så att Volvo inte bara har intressen i Västsverige, utan Volvo styrs av ett företag som är kinesiskt. Det är något som är värt att ta in i kalkylen när man värderar deras synpunkter, säger EU-parlamentsledamoten Charlie Weimers (SD) på en digital pressträff.

Möte i Berlin

SD:s partigrupp ECR har valt att fokusera på ett slopat bensinförbud när man fått välja ämne och titel för en debatt i EU-parlamentet under onsdagen. Weimers räknar med att förbudet i slutändan kommer att rivas upp.

Annons

— Vi hör ju hur BMW och andra stora aktörer i Tyskland varnar för att hela den tyska bilindustrin kan gå under om man inte tar hänsyn till den situation de befinner sig i, säger Weimers.

Tysklands hållning kan bli avgörande. Förbundskansler Friedrich Merz manade i måndags till att slopa det ”felaktiga förbudet” och ska under torsdagen samla fack och företag till ett stormöte i Berlin om bilindustrins framtid.

Självkörande?

Tills vidare står ändå EU-kommissionen fast vid förbudsbeslutet.

I sitt stora årliga tal om läget i unionen i september manade ordförande Ursula von der Leyen i stället bilindustrin att satsa hårt på en e-bil – ekologisk, ekonomisk och europeisk.

I förra veckan följde hon upp med maningar om självkörande bilar.

— Ny teknik kan rädda jobb och andas nytt liv in i sektorn. Bilens framtid – och framtidens bilar – måste komma från Europa, sade hon i ett tal i Turin.

EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen talar på italienska teknikveckan i Turin den 3 oktober.
EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen talar på italienska teknikveckan i Turin den 3 oktober.

Klimatstrid

Bilstriden är samtidigt ännu ett exempel på växande önskan i både EU-länder och EU-parlament om att börja backa från den ”gröna given” för att inte tappa mark när det gäller jobb och tillväxt.

Kommissionen har redan valt att ytterligare lätta på och skjuta upp hållbarhetsregler och åtgärder mot avskogning. På nästa EU-toppmöte om ett par veckor väntar en tung strid om klimatmål för 2040 och ambitionerna inför det stora klimatmötet COP30 i november.

— Vi rör oss allt närmare min förutsägelse från valrörelsen om att ”gröna given” kommer att rivas upp, säger en nöjd Charlie Weimers.

Sverigedemokraternas Charlie Weimers i Europaparlamentet  i Strasbourg. Arkivfoto.
Sverigedemokraternas Charlie Weimers i Europaparlamentet i Strasbourg. Arkivfoto.

Fakta: EU och bensinbilarna

Efter lång oenighet enades EU-länderna våren 2023 om att från år 2035 i praktiken inte tillåta försäljning av nya bensin- och dieselbilar.

"2035 ska alla nya bilar vara utsläppsfria. Om du före det kan uppfinna en förbränningsmotor som inte släpper ut någonting går det bra. Men en teknik som tillverkar koldioxid kommer inte att tillåtas", förklarade en kommissionstjänsteman när förslaget lades fram.

På vägen ska den nytillverkade fordonsflottan i genomsnitt ha minskat sina utsläpp med 15 procent till 2025 och 55 procent till 2030, i jämförelse med läget 2021.

I lagstiftningen ingår att en översyn ska göras år 2026.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons