En räkliknande varelse, en antarktisk märlkräfta, hittades på en plats där man inte trodde att liv var möjligt. 183 meter under isen. - Foto: Nasa
Det är den amerikanska rymdstyrelsen Nasa som gjort fyndet. Och det innebär en revolution för vår föreställning om under vilka förhållanden livet överlever. - Foto: AP/Scanpix

Nasa hittade räka på Antarktis

183 meter under isen, dit inget ljus når, gjorde Nasa en överraskande upptäckt.

ANTARKTIS. Det är knappast en rymdvarelse man hittat på ljusårs avstånd härifrån. Men det är ett nog så uppseendeväckande fynd den amerikanska rymdstyrelsen Nasa gjort.

För första gången har forskarsamhället, som ännu jagar ett svar på frågan under vilka omständigheter avancerade livsformer kan existera, hittat en räkliknande varelse i full färd med att para sig med en manet under de arktiska ismassorna.

Här nere på 183 meters djup under isen, dit ingen ljusstråle kan nå, hade forskarna inte räknat med att hitta annat än mikroorganismer.

En nyfiken räka

Således väckte fyndet stor upphetsning hos det forskarlag från Nasa som sänkte ner en videokamera i det väldiga iskalla djupet för att för första gången få en lång titt på undersidan av ett antarktiskt isberg.

En nyfiken räkliknande varelse simmade förbi och parkerade på kamerans kabel. Forskarna drog också upp en tentakel som de tror tillhör en 30 centimeter lång manet.

- Vi trodde inte att vi skulle hitta något där. Men den där räkan skulle man verkligen vilja ha på tallriken. Vi blev mycket upphetsade, säger Nasas isexpert, Robert Bindschadler till nyhetsbyrån AP.

Liv i hårda förhållanden

Tekniskt sett är det dock inte en räka. Det är en lyssianasid märlkräfta - en avlägsen släkting till räkan.

Och nu kan videoupptagningen som Nasas forskarteam gjort komma att ställa våra föreställningar om liv i mycket hårda förhållanden över ända.

Om liv kan upprätthållas på 183 meters djup under Antarktis isberg i becksvart vatten hur ser det då ut på andra otillgängliga platser? Till exempel Jupiters frusna måne Europa.

- De tittade på vad som motsvarar en droppe vatten i en bassäng där man inte tror att det finns något som helst liv och de hittade inte ett djur, utan två. Vi har ingen aning om vad som händer där nere, säger biologen Stacy Kim vid Moss Landing Marine Laboratories i Kalifornien, som anslöt till Nasas forskarteam efter upptäckten.

Liv