Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Efter kritikstormen – här ställer vi Sodexos distriktschef till svars

- 14/05/2016, 15:02 -
Kristoffer Bereda bemöter kritiken som Sodexo har fått från Skolmatskollens läsare.
1 av 4

Kristoffer Bereda bemöter kritiken som Sodexo har fått från Skolmatskollens läsare.

MONTAGE PRESSBILD / TT BILD

Kristoffer Bereda har lång erfarenhet inom restaurangbranschen och är mycket engagerad i den svenska skolmaten.
2 av 4

Kristoffer Bereda har lång erfarenhet inom restaurangbranschen och är mycket engagerad i den svenska skolmaten.

PRESSBILD

Eleverna på Campus Manilla på Djurgården i Stockholm riktar kritik mot Sodexo som skolmatsleverantör.
3 av 4

Eleverna på Campus Manilla på Djurgården i Stockholm riktar kritik mot Sodexo som skolmatsleverantör.

PRESSBILD

En rektor på en skola i Stockholm har valt att avsluta samarbetet med Sodexo för att hon är så missnöjd med företagets tjänster.
4 av 4

En rektor på en skola i Stockholm har valt att avsluta samarbetet med Sodexo för att hon är så missnöjd med företagets tjänster.

TT BILD

Skolmatskollen har tagit del av ett antal negativa upplevelser i skolor där Sodexo är ansvarig leverantör. Nu konfronterar Nyheter24 Sodexos distrikschef.

Multinationella matleverantören Sodexo förser ett antal skolor runt om i Sverige med lunch till landets elever. De har vid flera tillfällen fått massiv kritik, exempelvis för att deras mat skulle smaka illa och vara näringsfattig, vilket Nyheter24 tidigare har skrivit om.

Sodexo fick också en ordentlig känga av eleverna på Campus Manilla när Skolmatskollen besökte skolan för att provsmaka deras lunchmat tidigare i veckan.

Nyheter24 ringde upp Kristoffer Bereda, Sodexos distriktschef för bland annat Lidingös skolor, för en chans att bemöta den omfattande kritiken mot Sodexo.

– Jag känner spontant att jag inte har samma bild av situationen. Det är tråkigt att man tycker så här. Jag är utbildad kock och har jobbat i branschen väldigt länge, säger Kristoffer Bereda till Nyheter24.

Han har uppfattningen att de som har ätit i Sodexos kök – vuxna som barn – är i huvudsak nöjda med maten.

– Det är klart att det finns de som är missnöjda. Maträtten kanske inte är ens favoriträtt, eller så smakar den inte smakar som maten som serveras hemma, säger Kristoffer Bereda.

Nyheter24 har också blivit kontaktade av en rektor i Stockholm som vill vara anonym. Hon är så missnöjd med Sodexo som leverantör att hon tänker avbryta samarbetet och återgå till lokal produktion.

Rektorn skriver att hon är nöjd med kvaliteten och smaken på maten, men att finessen i själva presentationen har saknats, vilket bidrar till den totala matupplevelsen.

Det har också ingått i avtalet att kökspersonalen från Sodexo har ansvar för att det är fräscht i restaurangen, men borden har sällan hunnit torkas av mellan varven. Personalstyrkan har inte hunnit med det.

Hur ser du på situationen som rektorn beskriver?
– Det här känns helt främmande, det kan inte vara en skola som ligger under mitt ansvar. Vi har ju undersökningar där kunderna berättar vad de tycker.

– Det ligger utanför vårt ansvar hur lokalernas förutsättningar ser ut. Jag misstänker att skolans utrymme har varit alldeles för litet. Rektorn skriver att kökspersonalen inte riktigt hinner med allt, men skolan har möjlighet att välja servicenivå in mer personal i avtalet, fortsätter Kristoffer Bereda.

Du menar att man får det man betalar för?
– Ja, till viss del. Men självklart vill beställaren ha tjänsten så prisvärd som möjligt. Det jag vanligtvis får höra är att det har blivit så mycket bättre när vi har tagit över. Därför blir jag förvånad av kritiken. Även i andra kommuner där det finns flera leverantörer så sägs det lite mellan raderna att vi är de som levererar bäst service.

Rektorn har också noterat att exempelvis fiskpanetter packas väldigt tätt och paneringen blir degig istället för spröd och krispig då. Varför packas fisken så tätt?
– Jag känner inte till den här skolan, men så här ska det inte gå till. Min erfarenhet är att vi försöker vara lyhörda och väldigt följsamma.

Kristoffer Bereda berättar att Sodexo har matråd och kundmöten och lyssnar på eleverna ute i skolmatsalarna. På Lidingö har de skickat ut lunchcheckar till samtliga föräldrar så att de kan besöka skolorna och prova maten.

– Ibland kommer föräldrarna hit och är jättearga, men när de provsmakar maten så ändras attityden. Frågetecknen blir utropstecken, så att säga.

Det verkar finnas en uppfattning om att ni som en ledande aktör på marknaden kan avvara enstaka skolor som kunder istället för att ta till er av kritiken. Hur känner du inför det?
– Jag har aldrig varit med om att en skola har avslutat ett samarbete i mitt område på grund av bristande kvalitet. Mina kunder har varit nöjda och aldrig avslutat ett avtal i förtid.

Men varför är den negativa uppfattningen om Sodexo så utbredd, varifrån kommer den?
– Man har i alla tider haft åsikter om skolmaten och när ett företag är marknadsledande inom ett område så finns det en risk att folk skapar sig en felaktig bild av hur något är.

Enligt Kristoffer Bereda genomför Sodexo tävlingar för att engagera eleverna i skolmaten. Exempelvis finns en populär lokal tävling på flera orter i landet – Elevkocken – där de medverkande tävlar om att vinna bland annat en iPad Air och biobiljetter.

– Då kommer det fram jättemånga recept från barnen själva. Den maten serverar vi sen regelbundet och skriver exempelvis "Alex lax" efter skaparen av receptet och det är väldigt populärt.

– Vi hade också en tävling om vem som kunde komma på det bästa restaurangnamnet till matsalen på sin skola. Vi vill att de ska känna att det är deras restaurang och att de ska bli så glada och lyckliga som möjligt, säger han.

Vad säger du till elever som klagar på maten från Sodexo?

– "Om ni bara visste hur bra maten är mot när vi var barn!" Våra kockar gör ett fantastiskt arbete och de skiner som solar när de får beröm för allt bra de gör.

– Jag jämför med restauranger på stan och 99,9 procent av det vi serverar tycker jag är jättebra mat, säger Kristoffer Bereda avslutningsvis till Nyheter24.

Har du egna erfarenheter av Sodexo eller något annat som du vill dela med dig av om skolmaten i din skola? Skicka in dina tips, bilder och filmer till oss via länken nedan eller använd dig av hashtagen #skolmatskollen i sociala medier. Du kan också maila på tips@nyheter24.se eller via Skolmatskollens Facebooksida.

Genom att skicka in det ifyllda formuläret till oss, så godkänner du att Nyheter24 får använda materialet i kommande artiklar.

Svenska kyrkans skola ratar pannkakor – satsar på närproducerat

Vi åt lunch med eleverna i Bromma: "Maten är så lyxig"

Så lyckas ett av Sveriges bästa skolkök med maten

10 gånger svenska skolkök har serverat hälsofarligt kött