Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Bra start för Ericsson i Ocean race

Sport | 11/10/2008 19:03

Ericsson 3 fick poängavdrag. Men det nordiska teamet ligger ändå på andra plats.

Ericsson 3 blev inte av med drivankaret. Poängbestraffningen kvarstår.

Men den nordiska besättningen låg överraskande på andra plats några timmar efter Ocean race-starten från Alicante.

Det var systerbåten Ericsson 4, med brasilianaren Torben Grael som skeppare och internationell besättning, som tillsammans med amerikanska Puma kom iväg snabbast efter de två rundningsmärkena efter starten i Alicante.

Det var en spektakulär syn när de åtta båtarna gav sig i väg ut på den 37 000 sjömil långa jorden-runt-seglingen. Första etappen till Kapstaden är 6 500 sjömil och tar drygt tre veckor. Starten gick i hårt väder, med nordostliga vindar i kulingstyrka på uppemot 15 m/sek och hög sjö.

Tävlingsbåtarna hade revade storsegel i hårdblåsten.

Ericsson 4 var snabbast ut på Medelhavet, följd av Puma, spanska Telefonica Blue, som vann hamntävlingen förra lördagen och tagit en tidig ledning i tävlingen, och med Ericsson 3 som fyra. Anders Lewander och hans nordiska besättning låg ett tag trea, men gjorde två gippar ner mot sista märket och tappade en placering.

Men fyra timmar efter starten var Ericsson 3 tvåa bakom Puma och före Ericsson 4. Det skiljde bara två respektive 3,8 sjömil fram till Puma.

Puma och Ericsson 3 valde en lite västligare kurs närmare den spanska solkusten vilket lönade sig i början. Första dygnet kan vara avgörande för hela första etappen. Först förbi Gibraltar innebär tidigast fördel av vindarna på Atlanten.

Mindre än ett dygn före starten av första etappen fick man på Ericsson 3 reda på att bestraffningen på grund av en 626 gram för lätt köl kvarstår och att tävlingsjuryn inte kommer att ta upp fallet igen. Båten, med nordisk besättning, kommer att få fyra poängs avdrag innan man hinner byta köl. Ett kännbart straff med tanke på att maxpoäng efter en etapp är åtta poäng och vid hamntävlingar och vissa passeringspunkter fyra poäng.

– Juryn kom fram till att de inte gjort något fel i juryarbetet och att man därför inte tänkte ta upp fallet igen, säger Ericssons projektchef Richard Brisius till TT.

– Det jag hade önskat var att vi hade fått en riktig förhandling och inte kommunicerat via e-mail. Det här påverkar teamet, men vi har ett starkt team. (TT)

Skrivet av: