Biltrafiken kan bli ett problem under fotbolls-VM i Qatar.
Biltrafiken kan bli ett problem under fotbolls-VM i Qatar. - Foto: TT

Logistiken kan störa VM – trots stor satsning

Likt tidigare VM-slutspel, men ändå olikt.Qatar är ett mindre land än andra värdnationer och har pressat in matcherna på färre arenor.Dock väntas logistiken bli ett problem – trots stor satsning på infrastruktur.


Fakta: VM-slutspelets åtta arenor

al-Bayt-stadion

Arenan i al-Khor, 35 kilometer norr om centrala Doha, ser ut som ett jättelikt beduintält. Belägen utanför huvudstadens tunnelbanesystem gör den till en av de mer svårtillgängliga arenorna för supportrarna.

Lusailstadion

I Lusail, en stad som fortfarande är under uppbyggnad, ligger mästerskapets största arena med en kapacitet på 80 000. Enligt arrangören finns planer för att göra om arenan till ett slags knutpunkt med bland annat skolor, caféer och butiker efter mästerskapet.

Ahmad bin Ali-stadion

Hemmaplan för al-Rayyan, en av Qatars mest framgångsrika fotbollsklubbar. Har byggts om helt inför VM, dock på samma plats som den ursprungliga arenan från 2003.

al-Janoub-stadion

En av de mer visuellt slående arenorna. Designen är inspirerad av de traditionella båtarna som används för bland annat pärlfiske.

al-Thumama-stadion

Ligger nära Hamads internationella flygplats strax söder om centrala Doha. Utseendet påminner om keffiyeh, den traditionella huvudbonaden som bärs av män i Mellanöstern.

Education City Stadium

Den juvelliknande arenan ligger i universitetsområdet i al-Rayyan, sju kilometer väster om Doha.

Khalifa International Stadium

Färdigbyggd 1976, men har sedan dess genomgått flera förvandlingar. Under åren har flera stora evenemang avgjorts här, bland annat friidrotts-VM 2019 då Daniel Ståhl vann VM-guld i diskus.

Stadium 974

Den visuellt kanske mest udda arenan. Belägen vid vattnet – och byggd av fraktcontainrar som syns längs med utsidan. "Pop-up"-arenan kommer att plockas isär helt efter VM. Siffran 974 refererar till Qatars telefonlandsnummer samt antalet containrar arenan är byggd av.

Arrangören av VM har givetvis en annan bild av infrastrukturen. Vilket inte är märkligt. Det har investerats en ofantligt stor summa qatari riyal sedan nationen fick VM 2010, där en del hamnade på att få logistiken att fungera.

Det har byggts vägar, tunnelbana, flygplatsen har blivit större... Ett arbete som fått Gianni Infantino, ordförande i det internationella fotbollsförbundet Fifa, att uttrycka:

— Qatar är redo, sade han på en presskonferens i oktober

— Sedan ett antal år tillbaka har Qatar sagt att världen kan förvänta sig något fantastiskt. När man nu ser hur det har blivit, kan jag bara säga att de ha levererat på ett otroligt sätt.

Logistiken ett problem?

Ändå finns frågetecken kvar.

Landet är förvisso byggt med bilfokus men har ändå haft stora trafikbekymmer.

En situation som ter sig lika än i dag.

Redan inför mästerskapet – innan alla landslag, supportrar, medier och andra som på något vis har med VM att göra är på plats – är bilköerna rejäla och långsamma.

Ofta bildas långa pärlband av rött och vitt sken längs gatorna som breder ut sig mellan de upplysta byggnaderna. Allt kryddas med korta, långa och frustrerande tutningar

Inte blir trafiksituationen enklare av att gator när som helst kan stängas av då högt uppsatta personer i emiratet ska komma fram med sin karavan av välputsade lyxbilar.

Dohas nya tunnelbanan, som är förarlös, är tänkt att underlätta logistiken – men den är främst för besökare. Boende uppmanas att ta bilen.

Tunnelbana för gästerna

När trafiken står still är det tänkt att den nya tunnelbanan ska underlätta.

Men den är inte för alla fotbollsintresserade.

Då lokalbefolkningen är ovan vid resande med tåg under mark har arrangören kommit på en lösning.

"Boende bör ta bilen till arenorna", skriver de på sin webbplats.

"Besökare uppmuntras att använda Dohas tunnelbana och allmänna busslinjer.”

Tunnelbana, två ringleder och speciella busslinjer till och från arenorna är delar i VM-planen.

En annan är att få bort lokalbefolkningen, allra främst under perioden då gruppspelet pågår för fullt.

Anställda har kortare arbetstid, bara fyra timmar, och skolever har fått lov under mästerskapet.

Färre arenor

En bra infrastruktur är trots allt ett måste för Qatars fotbolls-VM, som skiljer sig mot de två tidigare; Brasilien och Ryssland.

2014 och 2018 var inrikesflyg ett stående inslag för samtliga fotbollsrelaterade besökare.

Qatar, som är ett betydligt mindre land än tidigare värdnationer och det minsta som någonsin arrangerat fotbolls-VM, har ett annat upplägg.

Tolv arenor har blivit åtta.

Efter premiären, Qatar–Ecuador på söndag, väntar tre till fyra gruppspelsmatcher per dag – och allt sker runt omkring Doha. Arenorna, varav sju är nybyggda, ligger – i alla fall i teorin – inom avståndet av två och en halv timme med bil från al-Bayt-stadion i norr och al-Janoub-stadion i söder.

Flygresorna som tidigare var ett måste för lag, medier och fans i Brasilien och Ryssland är ett minne blott.

I Qatar ska åskådare och medier kunna se flera matcher per dag.

Om infrastrukturen tillåter.

TT
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!