Annons

”Folk hatar att jag har smink när jag spelar”

Publicerad: 9 juli 2025, kl. 11:10
Alisha Lehmann gör avtryck både på fotbollsplan och i sociala medier. Arkivbild. Foto: Andrew Cornaga/AP/TT

Kvinnliga idrottsstjärnor har kört om männen – med reklamsamarbeten för miljoner. Schweiziska landslagsstjärnan Alisha Lehmann har tagit täten med 17 miljoner följare på sociala medier. Det råkade bara bli så här, sade hon i en intervju med Sky Sports.

Den schweiziska anfallaren – till vardags i Juventus – är världens största kvinnliga fotbollsinfluerare med 12 miljoner följare på Tiktok och nära 17 miljoner följare på Instagram. Hon har skrivit sponsoravtal med allt från italienska underklädesmärken till internationella läskföretag och idrottsvarumärken. Hon blev också första kvinnliga idrottare att utses till ambassadör för sportdrycken Prime (som sedan tidigare arbetat med profiler som Erling Braut Haaland och Logan Paul).

— Folk hatar alltid att jag har smink när jag spelar, men jag förstår inte vad problemet är, jag skadar inte någon, sade den schweiziska landslagsstjärnan i en intervju med Youtube-serien Small Talk. Ibland tycker jag att det är roligt när folk blir upprörda. Nu känns det som att jag tar på mig mer läppstift när de säger att de inte gillar det. Det är bara min grej och jag har alltid gjort det.

Kvinnor större än männen

De senaste åren har kvinnliga idrottare på flera sätt blivit mer intressanta för varumärkens reklamsatsningar än de manliga kollegorna. Kvinnliga sponsorsamarbeten har växt 50 procent snabbare än i de manliga stora ligorna och i en undersökning uppgav 86 procent av sponsorerna att investeringarna i kvinnlig idrott mötte eller överträffade förväntningar, skrev Forbes tidigare i år.

— Det handlar om att gå bortom att kopiera det som redan gjorts inom herridrotten, och i stället testa något som faktiskt känns nytt och fräscht – för publiken är redo för det, förklarade Holly Gilbertson, grundare av byrån Pacer som fokuserar på att knyta samman varumärken med kvinnliga idrottsstjärnor, i en intervju med Creative Review.

Lehmanns karriär en slump

26-åringen – som fortfarande väntar på att göra sina första minuter under årets EM – växte upp bland hästar och hundar i den lilla byn Tägertschi på schweiziska landsbygden. Hon gjorde sin seniordebut i BSC YB Frauen innan hon såldes till West Ham 2018 för att därefter flytta vidare till Aston Villa. I intervjun med Sky Sports förklarar hon att uppmärksamheten kommit som en överraskning.

— Jag har uppenbarligen många följare, men det är ingenting som jag har drömt om. Jag har bara spelat och delat med mig av mitt liv. Det råkade bara bli så här.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons