Sålde 3 000 biljetter - efter supportrarnas rundringning

- 21/03/2012, 11:46 -
På tre timmar lyckades ledare, kanslipersonal och supportrar sälja över 3000 biljetter.
1 av 5

På tre timmar lyckades ledare, kanslipersonal och supportrar sälja över 3000 biljetter.

LEIF R JANSSON / SCANPIX

Inför det sista året på Stadion sänkte Djurgården biljettpriserna. Säsongskortsförsäljningen har slagit rekord. På tisdagen hjälpte fansen till att sälja biljetter via telefon - och det blev succé.
2 av 5

Inför det sista året på Stadion sänkte Djurgården biljettpriserna. Säsongskortsförsäljningen har slagit rekord. På tisdagen hjälpte fansen till att sälja biljetter via telefon - och det blev succé.

BJÖRN LINDGREN / SCANPIX

Djurgårdens nya kampanj "Nu samlar vi Djurgårdsfamiljen" lanserades under onsdagen.
3 av 5

Djurgårdens nya kampanj "Nu samlar vi Djurgårdsfamiljen" lanserades under onsdagen.

Faksimil dif.se

Dif kommer få rätt så mycket hemmastöd direkt.
4 av 5

Dif kommer få rätt så mycket hemmastöd direkt.

SCANPIX

Nu återstår det att se om det hjälper.
5 av 5

Nu återstår det att se om det hjälper.

SCANPIX

Djurgårdsfansen fick agera telefonförsäljare för en kväll - och sålde tusentals biljetter på tre timmar.

STOCKHOLM. 2012 blir sista året för samtliga Stockholmslag på sina arenor. Kampen om att få publikens stöd går nu in i den sista fasen. De som hittills sålt minst säsongsbiljetter - Djurgården - tar nu till nya knep.

Under tisdagskvällen samlades ett 50-tal supportrar, ledare och kanslipersonal på Stadion med ett mål att nå över 5000 sålda säsongskort. Något de lyckades med.

- Vi ringde bara till djurgårdare, både före detta säsongare och till människor som vi fått tips om att de inte köpt biljetter än, säger Dan Blomberg, ordförande i Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna, till Nyheter24.

De lyckades totalt sälja över 3 000 biljetter - både säsongskort, paket och lösbiljetter. Utöver de som befann sig på Stadion och ringde var det flera supportrar som deltog på distans, till exempel från USA och Asien.

Ska "samla Djurgårdsfamiljen"

På onsdagen går Dif vidare med satsningen på att fylla Stockholms Stadion. Med kampanjen "Nu samlar vi Djurgårdsfamiljen" är målet att sälja över 6 000 säsongskort och fylla hemmapremiären mot Sundsvall den 8 april.

Och även spelare, tränare och ledningen hjälper till. På måndagen delade de ut flyers på Djurgårdens kvalseriematch mot Leksand på Hovet. Man kommer även använda sig av radio, teve och reklampelare för att få ut budskapet.

- Men de viktigaste marknadsförarna är våra supportrar, deras delaktighet är ovärderlig, säger Tomas af Geijerstam, biljettansvarig på Djurgården Fotboll, till Nyheter24.

Svårare på Stockholmsarenan

Inför nästa år, då klubben kommer att flytta till Stockholmsarenan (även om det kanske inte blir redan till premiären), är han dock mer orolig.

-Vi kommer behöva starta kampanjen ännu tidigare än i år. Då vi kommer behöva flytta till en större arena kommer vi helt plötsligt ha 30 000 platser att fylla och inte 14 000. Det kommer vara vår största utmaning, säger af Geijerstam.