Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Reklamare är roligare än du tror

- 29/10/2012, 09:54 -
undefined
1 av 3

undefined

Carro Levy

Lugnet före stormen...
2 av 3

Lugnet före stormen...

Baren. Utan en massa reklamare i vägen för fotografen.
3 av 3

Baren. Utan en massa reklamare i vägen för fotografen.

Mathias Nordgren

Zeke om premiären av lördagens nya reklamhäng, Reclaim Reklam, på Grand Escalier.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Jag har arbetat med reklam i sjutton år. Jag började somtecknare på en liten byrå under min treåriga stockholmsexil till Örebro ochsedan tog det fart, hela vägen hit då jag är någon sorts renässansman medfingrar i allt från syltburkar till ritalinburken.

När jag först började snegla mot reklambranschen somtänkbart karriärsval, i mitten av 90-talet, så var jag lite imponerad. Att enså pass etablerad industri ändå tillät excentricitet och galenskap och kreativajuicer. En miljardindustri som livnärde sig på de galna hjärnor som skaparidéer starka nog att förflytta berg, grunda religioner och sälja läsk.

Men, jag märkte snabbt att min bild av reklambranschenvar förlegad, att de galna hjältarna hade blivit ersatta av konsulter med illasittandekostymer och intellekt grunda som vattenpölar. Ekonomer och strukturfascisterhade tagit över och ”ville ta in varumärkesfrågan in i styrelserummen” ochannat trams.

Så desillusionerad gjorde jag min fortsatta karriär enligtderas pipa. Powerpoint efter powerpoint fylld med rationalisering och överteoretiseringfyllde mina dagar som jag så naivt hade trott skulle bestå av vilda tankar ochkittlande inspiration.

Och när jag 2004 drog igång en egen byrå med likasinnadevalde vi att ta tillbaka det där kittlande. Bara för oss och de våra började viuppmuntra yviga personligheter och stora gester.

Under tiden blev branschhängen tråkigare och tråkigare.Så jag slutade gå. Så enkelt. Jag gav upp och började hänga med andramänniskor.

Men det slog mig förra veckan att det ju aldrig var reklamarnajag hade tröttnat på, bara de lama förgrundsgestalterna som tilläts diktera hurvi hängde.

Så tillsammans med Camp David, VICE, Honesty, Naked ochHobby Film körde vi första Reclaim Reklam, det nya reklamhänget, påStureplansgruppens nyfixade Grand Escalier.

21:30 till 01:00 körde Sebastian Reed, Markus Hård,Christoffer Dymling, Walter Naeslund, Calle Isberg, Erik Torell, Nicke Bergström och yours trulyspretig och klumpig men glad och ivrig musik för de hundratals som trängdes ibaren. Stundtals var det så tjockt att man fick pressa sig igenom lokalen ochjag njöt i fulla drag. Jag visste väl att reklamare var roligare än man trodde,att de visst ville hänga och lära känna varandra.

Och spridningen var grym. Jagsåg Bingo Rimér, Quetzala och Jasminda Blanco, Bianca Meyer med snygga tjejgänget,Cassandra Mattsson, Daniel Glasman, Markus Fowler, Lisa Janbell, LovisaSunnerholm, Anna Wallin, Julia Lindholm, Daniel Odelstad, Andrea Gezelius, ElsaLindblad, Julia Frändfors, Maja Asperö Lind, Catharina Thor, Marit Woody, PerGunne, Andrea Norden, Sofie Strandberg, Jessie Moberg, Carro Levy, LindaCallenholt, Johannes Ivarsson, Christer Garell, Emma ”River’s Finest” Hedö, AxelLokrantz Månsson, Johan Wahlberg, Sofia Eriksson-Löfström, Oscar Lagercrantz,Sophie Larsén, Daniel Lunde, Mattias Manitski, Andreas Gillberg, Kent AndrewJacobsen, Hanna Hedman, Jakob ”Adrian” Viktorsson, Elin Mårtensson, AndreasSegerfeldt och många fler garva i takt.

Lite spontandans, lite chark, en jävlamassa Heineken och några hundra sköna reklamare. Kämpa, resten avreklambranschen.

Vid ett gick vi i samlad trupp till Spy Bar ochGubbrummet. Ja, det är lite fånigt men att peka in trettio personer till SpyBar på en lördag var overkligt roligt. Overkligt roligt blev det också inne påGubbrummet och natten ville aldrig riktigt ta slut.

Eller så var det jag bara jag som inte ville det.