Easypark Aimo
Många hyser agg mot parkeringsappar som Easypark och Aimo Park - Foto: Lise Åserud/Janerik Henriksson/TT

Easypark och Aimo har oskäliga villkor – säger myndighet

Att betala – eller bötfällas – för parkering är ett ständigt närvarande irritationsmoment för många bilister. I dag sköts betalningen för parkering allt som oftast med olika appar, och nu får två av de största, Easypark och Aimo Park, bannor av Konsumentverket för sina villkor.


Det handlar om att både Easypark och Aimo ställer krav i sina avtalsvillkor som de inte är tillåtna att ställa, rapporterar Vi Bilägare.

Viktiga detaljen när du köper däck – Lätt att bli lurad

Oskäliga krav på kommunikation

För Easypark handlar kritiken om att en eventuell reklamation måste göras skriftligt av kunden om hen är missnöjd, och det senast inom 60 dagar från tecknandet av tjänsten.

Även Aimo kräver skriftlig kommunikation från sina kunder, i deras fall när det gäller uppsägning av tjänsten.

Konsumentverket hänvisar till ett antal domar i Marknadsdomstolen, som styrker att denna typ av krav är att klassa som “oskäliga”. Det ska nämligen vara möjligt att säga upp tjänsten på flera sätt.

Nya terminalen i Slussen för liten: Bussarna får inte plats

Vill lösa alla tvister i Stockholm

Easypark får också backning på den del av avtalet som gäller eventuella tvister som går till domstol.

I avtalet står det att dessa ska gå till Stockholms tingsrätt som första instans, vilket inte anses vara skäligt av Konsumentverket. Detta då upplägget kan leda till att en kund som bor i en annan del av landet drar på sig kostnader relaterat till att driva en rättsprocess på distans.

Aimo Park har inte svarat på Vi Bilägares frågor om en kommentar, medan Easypark säger sig ha en dialog med Konsumentverket om ärendet.

Kenny Bräck överlevde högsta G-kraften någonsin

Nytt besked om skatt på husbilar: Kan sänkas med tusenlappar

Bil