Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

5 saker som visar att träning är som droger – fast sinnessjukt bra

#1000timmar | 08/05/2015 09:01

Upp ur soffan nu slöfockar. Ni vet vad ni ska göra.

1. Kroppens morfin

Endorfiner. Vad hade vi varit utan endorfiner? Ja, troligen hade vi sorgbadat i en stinkande pöl i Gollums grotta och gråtit över svunna tider. Endorfiner, vars faktiska betydelse är "kroppens eget morfin", dämpar nämligen smärta och ökar vårt välbefinnande.

Sex, alkohol och mat berikar visserligen våra hjärnor med "drogen" – men ingenting får endorfiner att flöda som träning. Faktum är att 30 minuters rejäl pulshöjning triggar igång lika mycket endorfiner som 10 milligram morfin. Det är samma dos som sjukhus ger en person som precis brutit ett ben.


Bildkälla

2. Självförtroendeboosten

Sugen på att boosta självförtroendet? Ut och rör på dig. För då belönas du med serotonin. Serotonin mixtrar med hjärnan så vi känner oss tillfredsställda, lugna och får oss att tro på oss själva. Win win!


Bildkälla

3. Glädjepillret

Det kanske låter så, men dopaminer är inte doping. Men det är inte långt ifrån – även om det så klart är högst lagligt och naturligt. Precis som endorfiner så gör dopaminruset oss glada och motiverar oss. En av kroppens stora belöningar med träning.


Bildkälla

4. Släng energidrycken

Red Bull? Monster? Till och med kaffe. Glöm det bara. Noradrenalin är skiten. Lite träning och vi får en kick som gör oss pigga, aktiva, vakna och uppmärksamma.


Bildkälla

5. "Kroppens cannabis"

Enligt många forskare belönar även hjärnan kroppen med endokannabinoider vid riktigt hård träning. Endokannabinoider har samma receptorer i hjärnan som marijuana och hasch och fungerar som smärtstillande.


Bildkälla

Extrapunkt:

Kroppens egna "droger" kan vara förrädiska. I ruset av kroppens egen häxblandning á la Magica de Hex kan, främst elitidrottare, drabbas av "runner's high". Studier har visat att långdistanslöpare kan få en plötslig känsla av välbefinnande efter 25-35 kilometers löpning.

Det kan leda till att man rusar på och gör av med de krafterna man har kvar tills stadiet lägger sig. Och ja, då väntar bara "väggen".


Källa: "Hälsa på recept" av Anders Hansen och Carl Johan Sundberg.

VILL DU OCKSÅ DUBBLA SKOLIDROTTEN? LÄS MER HÄR:

Text
Underskrifter
11406
  • Mer idrott i grundskolan – högre betyg
  • 15 minuters träning om dagen förlänger livet – flera år
  • Idrott kan motverka ångest och depressioner
Är det någonting du vill se hos framtidens ungdomar? Bidra till en förändring:

Skriv under här
Skriv under här
Skicka
Inga namn kommer att publiceras, läs mer här