Succé för Matilda Djerf och Djerf Avenue

Jag har flera gånger lyft fram Matilda Djerfs klädmärke ”Djerf Avenue”,  som ett riktigt föredöme bland andra klädmärken, och då inte bara klädmärken som influencers står bakom.
Deras hållbarhetstänk är imponerande och deras transparens är av ett sällan skådat slag. De redogör till och med för vilka arbetstider fabrikerna har som tillverkar deras kläder.
De har valt bort tags på plaggen eftersom det ändå är det första man rycker loss och slänger, så ur en hållbarhetssynpunkt beslutade man sig för att slopa papperslapparna helt.

Den här typen av ansvarstagande, både ur ett hållbarhetsperspektiv men även sett till villkoren för de anställda, gör att priserna på Djerf Avenue är högre än hos exempelvis H&M, BikBok, Cubus mfl, något som ibland kan skrämma bort kunderna, men inte i det här fallet.
Djerf Avenue har omsatt 17 miljoner kronor med ett resultat på 6 miljoner kronor under sitt första verksamma år, enligt tidningen Breakit, och inte lagt en enda krona på marknadsföring och har heller inte arbetat med några andra influencers.
Istället har de involverat sin community, som de kallar Djerf Avenues Instagramkonto med dryga 100 000 följare, och det är även kunderna som står som modell för märkets kläder och de är kunder av alla storlekar, olika längd mm eftersom man vill inkludera så många olika typer av människor som möjligt. 

Matilda Djerf och Djerf Avenue – som hon driver tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson – visar att det finns plats för en annan typ av hållbar konsumtion i dagens samhälle.
Det behöver inte bara vara ”mer, mer, billigare, billigare” utan människor verkar helt klart vara beredda att betala lite mer för kläder som tagits fram på ett både arbetsrättsligt schysst och hållbart vis.

Stort grattis till succén, Matilda, Rasums och hela Djerf Avenue-teamet!

Läs även om när Djerf Avenue slog sig ihop med ”Period Packs” och skickade med gratis tamponger med varje order eller donerade dem till en kvinnojour på uppmaning av kunden. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *