Angelica Isaksen ville göra en så kallad ”mommy makeover” vilket innebär att man gör bröstförstoring, rumplyft och bukplastik. Angelica valde en arrangör som bokar operationer hos skönhetskliniker i Istanbul efter att en svensk influerare hade lovordat arrangören i sociala medier. Bilder på Instagram på tidigare kunders resultat såg också fina ut, tyckte Angelica Isaksen enligt den här artikeln i Dagens Nyheter.
[…]Flera kända svenska influerare visar sina resultat på Instagram efter skönhetsoperationer i bland annat Turkiet. En influerare med drygt 200 000 följare erbjuder en rabattkod hos samma arrangör som Angelica Isaksen valde. I Facebook-grupper berättar kvinnor om hur de har drabbats av resistenta bakterier efter sina operationer.
– Jag såg influerarnas bilder och tänkte att jag inte skulle kunna promota något som jag själv inte litar på. Jag tycker det är hemskt att de inte tar reda på mer och berättar om riskerna, säger hon i samma artikel i Dagens Nyheter.
Dagens Nyheter publicerar en artikel om Angelica Isaksen som drabbats av resistenta bakterier efter att ha genomgått flera plastikoperationer i Turkiet, efter att ha sett en svensk influencer marknadsföra företaget genom att själv operera sig.
Sällan, eller snarare aldrig nämns några som helst risker och frågan är väl vilket ansvar de marknadsförande influencerna har här? Influencer marketing bygger i mångt och mycket på tillit och förtroende för den marknadsförande influencern på ett sätt som är betydligt mer framgångsrik än traditionell marknadsföring, så var hamnar ansvaret?
Några influencers som gjort reklam för olika skönhetsingrepp i Turkiet är Keela, Paow, Paows pojkvän Alexander Zobel, Sindy Niklasson, Marcelo Pena, mfl
Hur tänker ni kring detta?
Här är ett annat inlägg jag skrivit om saken.
Och ytterigare ett.
