Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!

Galen konsumtion eller undehållning?

Det här är ett ämne som titt som tätt önskas i ett inlägg för diskussion, alltså influencers som konsumerar för att skapa innehåll till sina videos, inlägg och/eller bilder.
Jag förstår hur ni menar, och håller absolut med er, samtidigt som jag inte tror att Felicias video leder till att hennes följare också åker till Dollarstore och köper halloween-pynt för 10 000 kr. Det är en smått anmärkningsvärd summa att köpa pynt för, i alla fall till en lägenhet i hennes storlek.
SÅ det jag undrar…
Kan ändamålet helga medlet?
Hon köper pynt för att skapa underhållning, vilket är hennes jobb.
Kan man göra skillnad på det, och på vanlig konsumtion.

Jag tittar en del på amerikanska influencers som Hopescope och Safiya Nygaard och mycket av deras innehåll är underhållning som bygger på konsumtion.

Ta video två. Safiya köper varenda läppglans på Sephora för att blanda dem till ett ultimat läppglans.
Hon har även gjort det med doftljus.
Det är underhållning. Jag har svårt att se att den här videon skulle bidra till att hennes följare blir inspirerade att göra samma sak, dra till Sephora för att köpa ALLA läppglans att själva blanda ihop.
Det är underhållning.
Klandervärd underhållning, om du så vill, men dock underhållning.

Hopescope köper ofta stora partier med returnerade produkter, balklänningar och allt annat hon kan lägga vantarna på för att skapa underhållning av.
Till skillnad från Safiyas läppglans-mix, så skänker ofta Hopescope produkterna till välgörenhet när hon filmat klart sin video.
Det är underhållning.

Så vad tycker ni här? 
Kan ändamålet helga medlet?
Borde vi inspireras mer av de amerikanska influencerna eller borde de få mer kritik och sluta upp med att publicera den här typen av content?
Bör all underhållning som bygger på någon typ av konsumtion försvinna helt?

Jag tycker båda sidor har bra poänger.
vad tycker ni?

HÄR kan ni läsa ett annat inlägg jag skrivit i ämnet, efter att Antonija och Oliver varit på Gekås och handlat allting från ett kvitto de hittade på marken. 

Grattis, Grattis, Grattis!!!

Stort grattis hela familjen Alexandra Bring, till er nya familjemedlem!

Grattis till Keyyo som tagit körkort!
Jag tror mig även ha läst att Zara Larsson lyckats ta ett amerikanskt körkort.
I så fall, grattis till det!

Grattis till Linda Hallberg som nu lever sitt bästa liv som Linda 2.0!

Och slutligen – Grattis till MIG som snart kommer kunna äta de här smarriga mumsfillibabbabullarna om baket går som planerat!


Någon mer som förtjänar ett stort fett GRATTIS idag!?
Kanske DU?

Katrin Zytomierska riskerar miljonböter för bristande reklamidentifiering

Katrin Zytomierska är en influencer som stämts och fällts i Patent och Marknadsdomstolen för att ha brutit mot marknadsföringslagen.
I hennes fall har det rört sig om reklaminlägg för det egna företaget ”Clean Eating”.  Domstolen slog fast att överträdelse mot förbudet att publicera inlägg utan reklamidentifiering är förenat med vite på 250 000 kronor för Katrin Zytomierska personligen, och ytterligare 1 miljon kronor för företaget. Det var Siren först med att rapportera enligt Resumé.
Enligt Konsumentverket har detta skett vid två tillfällen på Katrins personliga Instagramkonto.
Inlägget ska ha publicerats i augusti och oktober i år, och anses bryta mot den tidigare domen då de påminner om de inlägg som tidigare prövats av Patent- och marknadsdomstolen.

Konsumentverket har lämnat ärendet vidare till Konsumentombudsmannen, KO, som beslutar om man ska vidta rättsliga åtgärder. 
Clean Eating har fram till den 14 november att yttra sig i ärendet.

1,2 miljoner kronor…
Det kan man ordna ganska många födelsedagsfester med tveksamt tema för.


Instagraminlägget högst upp är inte inblandat i någon stämning utan används för att illustrera inlägget.