Rimligt födelsedagskalas?

Bildkälla: Isabella Löwengrip blogg

Idag är det Sally som har en riktig tjejdag. Hennes vän fyller år och kompisen har bjudit med sina vänner (och alla mammor) till ett spa och övernattning på hotell. Så Sally och jag ska strax packa väskan. Vi åker direkt till skolan därifrån imorgon. Kul kalas! // Isabella Löwengrip

Sallys kompis fyller år (7 eller 8) och har bjudit alla tjejer plus deras mammor på spa och hotellövernattning. Vilket spa och hotell som detta avser framgår inte, men det kommer nog gå på en rejäl slant.
Isabellas läsare reagerar på upplägget för det här barnkalaset och tycker att det är galet.
Så här lät det:

Jag förstår att man vill ”out source:a” barn och kalas så fort man kan, för är det någonting man vet på förhand så är det att små kalasgäster blir helt vilda, redan innan de fått hala upp en godispåse i fiskdammen. Trots att det varken finns spa eller hotellövernattning i kalaspaketet:
Vad kan ett sådant här kalas gå på tror ni? Eller är det oviktigt eftersom de inte drabbar någon fattig?
Lite kalasrivalitet på gatan månne?

Hur såg era sjuårskalas ut?
Finns det någon igenkänning i det Isabella beskriver?

Vad är okej att göra för att skapa roliga och sevärda videos?

När Antonija Mandir och Oliver Hunt var på Gekås så spelade de in en video/vlogg som gick ut på att de skulle köpa allting som stod på någon annans kvitto som de hittat utanför.
I samband med det så skrev jag det HÄR inlägget där jag försöker se sådant här från olika vinklar:

Kan man skilja på att filma en video som den här som underhållning, utan att för sakens skull uppmuntra andra att göra samma sak.
Att det är just ”content”.
Lite som när influencers handlar katastrofprodukter från Aliexpress eller Wish för att göra underhållning av.
Jag tycker det är skillnad, men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att skilja åt eftersom influencers gör sitt underhållande innehåll, mer som en privatperson än som del av en större produktion.
Jag tvivlar på att traditionell media skulle få ta emot samma kritik som då och då riktas mot influencers, trots att innehållet kan vara snudd på snarlikt.
De uppmanar inte sina följare att själva dra till Gekås och hitta kvitton att handla ifrån, utan de gör detta som underhållning för sina tittare.
[…]

På skillnaden mellan underhållning och att uppmana privatpersoner att göra samma saker som det som underhållningen är baserad på? // Från det här inlägget

Inspirationen till det här inlägget kom från en mikroinfluencer vid namn Fanny Superstar på Youtube.
Hon gör videos där hon bland exempelvis går in på Dollarstore för att handla, men kriteriet är att alla varor är i en särskild färg.
Videon jag såg innehöll shopping i färgskalan blå.
Hon presenterar sin kanal som en ”sminkkanal” så det är kanske inte så konstigt att hennes videos innehåller en hel del skönhetsprodukter och smink.

Anyways…
Här är några stycken videos på temat som hon publicerat:

Så min fråga till er – igen – är:
Kan man göra sådana här videos eller videos med liknande innehåll, utan att det uppfattas som konsumtionshets?
I Fannys fall – i alla fall i den blå videon – så fanns det flera blå saker som hon inte stoppade ner i kundkorgen eftersom hon visste att hon aldrig skulle använda produkten, så det var inte ”köp allt du kan som är blått” trots att hon hade ”no budget” att förhålla sig till.

När/var/ hur kan man säga att ändamålet helgar medlen  vad gäller influencer och sociala medier?
Var tycker ni att man ska lägga ribban? Vad får man göra i underhållningens namn?
Och… är det här bra content? Fanny är bara en i mängden att spela in den här typen av videos och hon får agera exempel eftersom det var hennes video som jag snubbblade över och tittade på. 🙂

Nästa steg i IVF-processen för Rebecca Stella

För en vecka sedan publicerade Rebecca Stella det här inlägget där hon stod i begrepp att genomgå en äggplockning. 
På Tiktok har hon delat med sig av sin och makens Mannys kamp för att få ett barn till – en lillebror till sonen Dion – och vill du läsa mer om det så kan du klicka HÄR.
Hon aktiverade även sitt Youtubekonto efter en två år lång paus för att publicera en video, i vilken hon berättade att fostret i hennes mage tyvärr inte hade några hjärtljud längre.

På Instagram har hon fått frågan om hur det gått med ivf:en och enligt henne är går allt enligt plan än så länge, men att det är många steg och mycket som ska klaffa.
Hon kommer ge en ordentlig uppdate i veckans poddavsnitt som normalt sett släpps på måndagar – idag alltså. 🙂


Jag skriver detta inlägg på söndagkvällen och hoppas att allt fortfarande är bra när det publiceras.

Elin Kjos åker till Tyskland för behandling

I det senaste avsnittet av ”Systrarna Kjos” podd (avsnitt 32) pratar Elin och Ida om att Elin avslutat den studie hon medverkat i på Nya Karolinska då den inte givit resultat.
Avsnittet heter ”Det går åt fel håll” och är fyllt av känslor, som spretar åt alla håll – precis som känslor gör för det allra mesta.
Elin berättar att planen är att hon ska åka till Tyskland för att prova på en alternativ behandling, någonting hon egentligen skulle gjort redan i somras, men som blev inställt.

Nu har Elin postat ett inlägg om att hon är på till just Tyskaland, och jag håller alla tummar och tår som jag har för att behandlingen ska ge resultat.