Bissie i Rebecca Stella Beautys reklam

Bildkälla: Rebecca Stella Beauty hemsida

Rebecca Stellas skönhetsföretag Rebecca Stella Beauty har släppt en ny produkt – en Gua Sha stone – som tillsammans med några andra av företagets produkter utgör innehållet i deras ”Cleansing Gua Sha kit”, som frontas av ingen annan än Jannike ”Bisse” Nordström.

hemsidan kan man läsa om hur produkterna ska användas:
1. Rengör huden på djupet med deras Cleansing Mousse.
2. Fortsätt med deras Carotene Oil för återfuktning och glow.
3. Använd Gua Sha-stenen som bilden visar, i mjuka, uppåtgående rörelser som bilden visar.

För bästa resultat bör dessa produkter användas tillsammans med företagets Facial Toner, Hydrating Serum och Hydration Face Cream.

Bildkälla: Rebecca Stella Beauty hemsida

Jag har läst informationen två gånger för att försäkra mig om att jag inte missuppfattat någonting, men summan av kardemumman är att syftet med produkterna är att vara djuprengörande, uppstramande och återfuktande.
Och om det nu ÄR syftet – det var här jag tänkte att jag kanske missuppfattat något – att vara djuprengörande, uppstramande och återfuktande, så undrar jag varför modellen på bilderna är sminkad till tänderna?
Mittenbilden här visar hur modellen tvättar kinderna med företagets Cleansing Mousse, medan resten av ansiktet är fortsatt sminkat. Sista bilden ska föreställa hur modellen använder stenen för att arbeta in oljan i den rengjorda huden, som ser precis lika sminkad ut som tidigare.

Jag tycker det är en extremt märklig reklam för den här typen av produkter.
Det har ingenting med modellen att göra, utan handlar uteslutande om företaget och sättet de valt att presentera sina produkter på, med hjälp av en modell.
Att modeller aldrig är riktigt osminkade på den här typen av bilder fattar jag, men måste man sminka modellen som att hon ska på fest när det man försöker sälja är rengöring på djupet?
Det gör mig inte ett dugg köpsugen.
Hur är det för er?

Cancervaccin?

Forskningsstudien som jag ska in i är SÅ cool. Under flera månaders tid har forskare framställt ett individuellt anpassat cancervaccin, specifikt till mig. Med hjälp av mina egna celler, vävnader etc.
Om allt går som mitt forskarteam planerat (det är fortfarande en liten del som ska klaffa), så får jag första dosen av vaccinet om bara någon vecka. // Elin Kjos

Tänk om det fanns ett cancervaccin? 
Tänk om det enda som saknas för att kunna besegra cancer, är den där sista pusselbiten som behöver falla på plats, lite som när Alexander Fleming upptäckte penicillinet och Ernst Chain och Howard Florey tog fram tekniken för masstillverkning av det.
Helt plötsligt gick sjukdomar, som tidigare var förenade med döden, att bota genom en enkel antibiotikakur.
Tänk om det även kan hända med cancer? Under vår livstid?

Jag håller tummarna så så hårt för Elin Kjos och för att den här nya behandlingen ska fungera.
#fuckcancer

Frida Boisen och reklamidentifiering

Bildkälla: Frida Boisen Instastory

Om man beskriver sig själv som ”världsmästare på sociala medier”, så som Frida Boisen gör på sin hemsida, har släppt böcker med titlar som ”Digital Succé”  och ”Digital passion”och tilldelats första pris för Best use of social media på tidningsvärldens Oscarsgala, INMA Awards i San Francisco, så är det väl inte för mycket begärt att förvänta sig att hon ska kunna reklamidentifiera ett inlägg korrekt?
Det kan hon inte, av inlägget här ovan att döma.
Hon har fått en egen rabattkod att dela ut till sina följare, så att inlägget är kommersiellt råder det ingen tvekan om.

Tänk er själva om hon skulle bli stämd av Konsumentverket för brott mot marknadsföringslagen och fälld i Patent och marknadsdomstolen?
Hur tror ni det skulle påverka hennes trovärdighet?
”Världsmästare på sociala medier” men kan inte reklamidentifiera ett Instagraminlägg?
”Digital succé” men utan att följa relevant lagstiftning?

Jag har bäddat in Fridas Instagraminlägg och i skrivande stund finns det inte tillstymmelse av reklamidentifiering på det. 
Om hon skulle uppdatera sitt inlägg så att det ser korrekt ut helt plötsligt så kan ni se en skärmdump av originalet här. 

Uppdatering: Här är Fridas kommentar:

Tack för tips!

Bit inte den hand som föder dig

Följaren: VART har han köpt jackan!!!!??????
Anitha: Fråga honom 🙂
Följaren: Vet ej vem det är…vad heter han på Instagram?
Anitha: Sorry är varken din personal shopper eller IG-Guide. Vill man något så får man leta. Borde inte vara dösvårt…
Följaren: Oj då, förlåt. Det var ett simpelt svar till en simpel fråga som jag tänkte att jag kunde få ett snabbt svar på. Herregud, hur svårt ska det vara? Lite vänlig kan man ju ändå vara. Borde inte vara dö-svårt.
Anitha: Tycker jag svarade rätt rimligt från början 🙂 Borde inte vara dösvårt att acceptera. Ha en fortsatt fin kväll.
Följaren: Men det är lite svårt att fråga honom när jag ej vet vem det är, därför frågade jag vad han hette men då fick du för dig att jag trodde att du var min Instagramguide för jag frågade om en persons namn.

När jag ser en influencer besvara frågor som den här, på det sätt som Anitha Clemence gör – med att hon varken är följarens ”personal shopper” eller IG-guide – så undrar jag om de helt glömt bort att den enda anledningen till att de kan tjäna pengar på sina sociala medier är pga följarnas engagemang och intresse i deras uppdateringar.
Ingenting annat.
Så kanske bör man vara lite försiktig med att snäsa av följarna på det här viset i privata DM, när man i nästa stund vill att de ska interagera med reklaminläggen man nyss publicerat, så att kunden blir så nöjd att de vill fortsätta betala för reklaminlägg i ens flöde?

Bit inte den hand som föder dig, helt enkelt, och Anitha verkar ha glufsat i sig upp till armbågen på den här följaren.
Jag är helt med på att man, om man har många följaren, inte har tillräckligt mycket tid på sin dag att besvara varenda dm man får, vilket är helt okej för mig.
Här sätter sig Anitha dock och läxar upp sin följare med passivt aggressiva repliker som måste ha tagit betydligt längre tid än knappar ner, än att bara svara att personen med jackan heter Joel Åhlen Nyström.

Vad tycker ni om den här situationen?
Gör Anitha fel som snäser av sin följare eller har hon en poäng i det hon skriver?
Framstår det som att följaren vill att Anitha ska vara hens ”personal shopper” och IG-Guide eller är det en både enkelt och okomplicerad fråga som borde ha kunnat få ett enkelt svar?

Tack för tips!