Bikini för bebisar?

Fi Lindholm är förbannad och tar till Instagram för att uttrycka detta.
Hon har postat en bild på en trekantsbikini för bebisar med följande text:

Ser ni bild nr 2?
Hur finns det ens bikinis till bäbisar och vem köper det?
Det är inget oskyldigt gulligt över det. Det är att sexualisera barn och jag kräks.

Det låter helt sinnessjukt i mina öron.
En bikini? På en bebis?
Ska den lilla bikinitrosan vara ovanpå blöjan då, eller hur är det tänkt?
Det känns fan mer rimligt att klä THK i en bikini, än en bebis!!
Han har ju i alla fall hängtuttar att fånga upp med små kupor, så där finns det ändå någon form av funktionalitet.

Bild på THK i bikinitopp

Tone Sekelius har bytt namn juridiskt

Tone Sekelius har nu juridiskt bytt sitt namn från Thomas till Tone och berättar om processen i en Youtubevideo.
Hon klurar ett tag på skillnaden mellan förnamn och tilltalsnamn och även på om hon ska ha ett mellannamn, eller kort och gott ska nöja sig med Tone Sekelius.
Hon rådfrågar sina föräldrar om de hade något planerat namn för om hon hade fötts som biologisk flicka, men diskussionen utmynnar i frågan:
Vem använder egentligen mellannamn?
Ja, vem gör egentligen det?
Förutom möjligtvis Pippi Långstrump?

Som sig bör så strular tekniken och Tone får vackert sätta sig och ringa till Skatteverket för att få sin bekräftelse.
Och blir ”klickad” av Skatteverket. 🙂
När hon väl kommer fram, meddelar rösten i andra änden att hon har plats 29(!), men vad tror hon ska hända när hon ringer Skatteverket, mitt i brinnande deklarationstider?
Oruttat, to say the least. 😉
(Och 29 är ändå en relativt låg siffra när det vankas deklaration)

Men slutet gott, allting gott och Tone heter nu Tone Sekelius även juridisk. 

Molly Sandén lanserar magasin med album

Från början var det tänkt att tidningen Dom ska veta skulle bli 100 sidor och vara mer som en booklet till albumet. Men oneshoten blev 260 sidor.
Tidningen har en upplaga på 2 000 exemplar. Förköpet är redan slutsålt.
I dag (torsdag 6 maj) släpps magasinet i butik. I morgon (fredag) kommer Molly Sandéns tredje album på svenska som också heter Dom ska veta. Det har kallats hennes ”mest personliga album”. Innehållet i tidningen följer musikalbumet.
[…]

– Det är väldigt personligt. Det är lite avklätt på det sättet att jag också gjort en plåtning. Vi har inte retuscherat någonting i tidningen och jag gör ett statement med det. Mycket vi ser i dag är beautyretuscherat och jag vill bara göra en liten revolt mot det och våga visa mig som jag är. // Molly Sandéns intervju med Sveriges tidskrifter

I morgon släpper Molly Sandén sitt nya album ”Dom ska veta”, men redan idag har det magasin som kompletterar skivan och som innehåller hela 260 sidor personligt innehåll om och av artisten själv.
En riktigt smart drag av Molly måste jag säga.
Med all musik tillgänglig i streamingform så behövs det bonusmaterial som det här för att få fler att vilja köpa en fysisk skiva.
Ni som är i min ålder, visst minns ni också känslan av att sitta med en ny och efterlängtad CD-skiva i handen, och upptäcka att det medföljande häftet var tjockt. TJOCKT!
Med texter, bilder och annat bonusmaterial?
Jag tänker att det här är lite av 2021 års version av det?

Ett smart drag men också SÅ SÅ häftigt att bilderna är helt oretuscherade!
Tack för det, Molly!!!

Vi har inte retuscherat någonting i tidningen och jag gör ett statement med det.
Mycket vi ser i dag är beautyretuscherat och jag vill bara göra en liten revolt mot det och våga visa mig som jag är. // Molly Sandén

Tack för tips!

Uppföljningen av inlägget om Von Chadauxs marmorbord

Bilder på olika bord men med exakt samma marmorering.
Bilder från mitt förra inlägg, som demonstrerar bakgrunden till granskningen – olika bord men med identisk marmorering/ådring.

När jag den 22 mars publicerade ett inlägg om företaget Von Chadaux, med frågor om äktheten i deras marmorbord så blev jag och min chefredaktör kontaktade av företagets juridiska ombud.
Jag tog tillfälligt ner mitt inlägg då jag inte givit företaget tillräckligt mycket tid att besvara de frågor som jag skickat dem, och det har tagit till nu att få de svar jag efterfrågat, för att kunna skriva det här inlägget.

I mitt tidigare inlägg ifrågasatte jag äktheten i företagets marmorbord, eftersom flera stycken olika modeller alla uppvisade identisk marmorering, någonting som inte kan förekomma på just äkta marmor med äkta marmorering.
Jag rådfrågade en av Sveriges ledande experter i ämnet, professor Kurt Johansson – Bergsingenjör MSc, Civilekonom MBa, och bad honom titta på de bilder jag publicerade i mitt första inlägg, och ge en kommentar vad gäller äktheten i det han såg.
Han svarade så här:

Camilla,
Det är som du säger mönster på natursten upp upprepar sig inte exakt, och absolut inte på runda, krökta föremål. Det kan hända på plattor som är sågade ur samma block där mönstret är genomgående. Men inte då det gäller den typen av produkter som visas på bilden. 

Min bedömning är att produkterna på dina bilder inte är av marmor då mönstren är identiska. I så fall skulle det vara vit marmor med påmålade mönster. Jag skulle säga att det är upp till tillverkaren att förklara hur mönstret kunde bli identiska. 

Det förekommer enormt mycket mystiska påstående och falskhet då det gäller natursten.
Bra att du reagerar.

Enligt professor Kurt Johansson så är det alltså inte möjligt att äkta marmor med äkta ådring kan se ut så här, och den informationen skickade jag vidare till Von Chadaux via deras juridiska ombud. 
Svaret jag fick då var att marmorn visst var äkta, men att företaget ytbehandlat stenen och balanserat färgerna, en formulering som jag ifrågasatte då ordet balansera betyder att justera någonting som redan finns, exempelvis färg, mönster mm.
Synonymer till ”balansera” är utjämna, kompensera och motväga. Att ”applicera” någonting som inte tidigare existerar kan väl knappast falla under termen ”balansera” eftersom man inte kan ”balansera” någonting som inte redan finns.
Jag fann informationen på företagets hemsida en smula vilseledande, och de kunder jag varit i kontakt med har inte heller förstått att de bord de köpt fått ådringarna skapade i efterhand, i likhet med en massa andra bord, någonting jag också bad företaget kommentera.

Efter mycket korrespondens från Von Chadaux, via deras juridiska ombud, så fick jag slutligen ett klart och tydligt svar. 
Här kan ni läsa det i sin helhet, publicerat för att undvika missförstånd eller felaktiga tolkningar. Jag har fetstilar det som jag anser är det viktigaste i texten.

Alla våra marmorbord är tillverkade av äkta marmor av hög kvalitet, men vi utgår från en enklare sort som obehandlad kan vara vit, vitgrå eller grå.
Denna marmor förädlar vi till en exklusiv finish genom en omsorgsfull ytbehandling där vi bland annat balanserar vitheten och skapar ådringen.
Detta görs utifrån ett antal olika mönster som används.
Delar av mönstret kan därför återkomma på olika exemplar. Det handlar inte om massproduktion, utan det ligger många timmars handarbete bakom varje produkt.

För oss är skapandet av ytan och dess mönster ett sätt att kvalitetssäkra att våra kunder får ett vackert och hållbart bord som motsvarar deras förväntningar. Det är nämligen komplicerat att köpa möbler i naturlig marmor online. Det finns helt enkelt risk att varan som kommer fram inte ser ut som kunden skulle önskat. Bordsskivor kan bli ”mer unika” än vackra.
Våra marmorbord med skapad ådring på ytan passar för en målgrupp som önskar ett bord som är så lik produktbilderna som möjligt. Men inte minst kan vissa sorters naturlig marmor göra ett bord hutlöst dyrt. Att vi skapar och förädlar ytan är ett sätt att erbjuda en mycket exklusiv finish till ett i sammanhanget måttligt pris, och ett sätt att göra det möjligt att använda ett marmorbord i vardagen utan att ha det i ett ”låst finrum.” Därmed inte sagt att vi säljer billiga bord, men skulle borden tillverkas i samma form och storlek av italiensk Calacatta eller Statuario-marmor – ja, då skulle priset på ett sådant matbord bli 8–10 gånger högre. Skulle man föredra marmorbord med naturliga ådringar och kan acceptera att det kan skifta mycket i både ådring och färg ur samma sorts marmorsten, har vi andra modeller att erbjuda, exempelvis modellen COMO och även en kommande kollektion. Vår vision är att kunna erbjuda kvalitativa marmorbord för alla smaker.

Har vi tidigare varit otydliga på vår hemsida så beklagar vi detta.
Vi har sedan diskussionen uppstod uppdaterat våra texter på hemsidan, och vi står också i startgroparna för att utveckla en ny design av webbshopen där vår avsikt är att göra en tydligare distinktion mellan marmorbord med en ytbehandlad marmorering samt marmorbord med helt naturliga ådringar.

Företaget meddelar i sin skrivelse att man har uppdaterat sina texter och planerar en förbättrad funktion i sin webbshop för att vara tydligare i sin kommunikation, så att alla som köper produkter därifrån ska veta exakt vad det är man betalar för och för att undvika framtida missförstånd.

Med andra ord…
My job here is done.