Joakim Lundell om de fortsatta trakasserierna, hatet och hoten

Har du inte hängt med i vad som händer på Youtube så rekommenderar jag det HÄR inlägget först, innan du tittar på den här videon.

[YouPlaySinglePlayer video=”2306,1847,381688″ ap mute ]

Två personer som Joakim Lundell kritiserat på sina sociala medier har slagit sina påsar ihop, och försöker – enligt Joakim i den här videon – driva honom mot självmord med sina trakasserier.
Till sin hjälp har de en Youtubekanal som upplåtit sin plattform till detta, utan förevändningen att det som sägs inte är hans åsikter och att han inte står bakom dem.
Dock låter han dem härja fritt i hans videos.

Nu har Joakim publicerat en 28 minuter lång video där han pratar om detta, och ger sin syn på saken och om varför man tyvärr inte kan ignorera och tiga ihjäl personer som dessa. 
Jag har sammanfattat den åt er i videon här ovan och fått ner det till ungefär 8 minuter.

Enligt Joakim har även Expressen besökt honom och gjort en intervju om saken, men den verkar inte ha blivit publicerad än. (Kl. 15:17)

 

Fyrtal i Instagram

#kavlaupp

Riktigt härlig inställning på det här företagets chef. ?

Obs! Inga namn tack.

En av Katrin Zytomierskas bättre klipp. ?

Finn två fel.
Och nej, inte avsaknaden av fiskespön. ?

UK exponerar influencers som bryter mot regler och lagar

ASA to name influencers who repeatedly break rules, in escalation of non-disclosure enforcement action ASA News  17 Jun 2021

The Advertising Standards Authority (ASA) är UKs motsvarighet till svenska Reklamombudsmannen, ett självreglerande branschorgan som ska se till att marknadsförande företag och varumärken följer relevant lagstiftning.
Precis som i Sverige så verkar det ha fungerat bra, ända till influencers gav sig in på marknaden och löpande skiter i allt vad marknadsföringslagen heter.
I en rapport från mars 2021 slog de fast att endast 35% av de 112 granskade brittiska influencers följer de lagar och regler som finns för reklaminlägg, och trots upprepade uppmaningar och påminnelser så fortsätter influencerna att ignorera den brittiska motsvarigheten till marknadsföringslagen.
Nu har ASA tröttnat.

Idag publicerade de ett pressmeddelande där de informerar om sin nya strategi, som innebär en ny hemsida där influencers som vägrar följa relevant lagstiftning och regler kommer namnges.
De första tre influencers att hamna på listan är Chloe Ferry, Chloe Khan, Jodie Marsh och Lucy Mecklenburgh, som alla kontaktades av ASA i den första granskningen, men som sedan dess antingen inte återkommit alls till ASA eller helt struntat i sin försäkran om tydligare reklamidentifiering på sina efterföljande reklaminlägg.

Influencerns namn kommer stå med på listan i tre månader och få sitt innehåll kontinuerligt kontrollerat av ASA, samtidigt som listan kommer fyllas på av fler influencers som gör sig skyldig till liknande regelbrott.
Om en influencer, trots detta, fortsätter att brista in sin reklamidentifiering så har ASA ytterligare verktyg till sitt förfogande.
De kommer bland annat arbeta med de sociala medieplattformar för att få innehåll av det här slaget nedtaget men också hänvisa dem till lagstadgade organ – den brittiska motsvarigheter till Konsumentverket –  för eventuella böter.

……………………………………………………………………………………………………………

Jag tycker så klart att det här är toppen, som den smygreklamsantagonist som jag trots allt är. 😉

Tack för tips!

Magdalena Graafs läsare kränkta över kategorisering av jeans

Från ett soligt Umeå till ett stormigt Göteborg. Jag hade bara shorts, så jag fick stanna till på Arlanda och köpa ett par tantjeans. // Magdalena Graaf

Magdalena Graaf skriver på sin blogg att hon köpt ett par jeans.
Ett par tantjeans. TANTJEANS!
Och reaktionerna är minst sagt upprörda, eftersom ”tant” verkar vara bland det värsta man överhuvudtaget kan kalla Magdalenas läsare för.
TANT!
Näst högst upp på listan över saker att rasa över är sär skrivningar, som i det här fallet rör det ordet ”tantjeans”.


 

Vad är det som hänt inne på Magdalenas blogg, folk verkar ju tugga fradga över vart och vartannat inlägg?
Tror ni de bara behöver ligga lite mer kanske? (Ni som vet, vet och ni andra kan klicka här.)

Jag har ingenting emot att kallas ”tant”. ”Kärring” går också bra. ”Kattkärring” går alldeles utmärkt.
Hellre det än typ ”flicka” eller ”brud”.
Blev kallas ”milf” häromdagen på Instagram, och då utan att ens ha barn.
Tant betyder bara att jag inte är riktigt lika osnuten som förr om åren, och vad är det för hemskt med det?