Isabella Löwengrip och Elaine Eksvärd ska prata näthat tillsammans med NA-KD

Kommentar: Isabella – som varit i media pga av att hennes företag behandlat medarbetare illa – ska i samarbete med Na-kd – företaget som varit i media för att de behandlat sina medarbetare illa – prata näthat.  Vilket skämt.

HÄR kan du läsa inlägget om Isabellas anställda och HÄR kan du läsa om NA-KD.

Jag fick den här kommentaren på ett av gårdagens inlägg – jag har korrat den lite – och tänkte kolla intresset för eventet.
Någon av er som kommer lyssna?
Är det här bra personer att ha prata näthat? Är NA-KD en bra organisatör av rummet?

Har företags bra eller dåliga behandling av eventuella anställda någonting att göra med huruvida de är bra eller dåligt lämpade att prata om näthat, eller är detta två vitt skilda saker, som inte har någonting med varandra att göra?
Vad tycker ni?

 

Hugo Rosas nakenreklam för Clean fälls av RO

Anmäld reklam Annons för fruktdryck från sav:D Annonsör Clean Sverige AB Anmälare Privatperson Uttalande Reklamombudsmannen finner att reklamen är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 2 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Reklamen Den anmälda reklamen är en helsidesannons som publicerats i tidningen QX. Annonsen visar en svartvit bild av en naken, muskulös man fotograferad i profil. Han håller en röd dryckesburk framför sitt kön. Hans andra hand vilar mot midjan. Han har huvudet vänt mot kameran, men tittar leende snett åt höger. Över bilden står texten ”sav:D frut never looked so clean”. I annonsens nedre högra hörn visas symbolen för Instagram och texten ”cleansavd”. Reklamen har producerats internt hos annonsören. Anmälan Anmälaren anser att reklamen är könsdiskriminerande. Att mannen är naken har inget med produkten att göra. Texten har heller ingen koppling till varför mannen är naken.
Bildkälla: Reklamombudsmannen.se

Reklamombudsmannen har fällt Clean Drinks reklambild med en naken Hugo Rosas för att vara könsdiskriminerande.
Annonsen, som publicerades i tidningen QX, försvaras så här av det marknadsförande företaget:

Personen som agerar modell i annonsen är Hugo Rosas, medgrundare och majoritetsägare av Clean Sverige, som producerar produkten Clean sav:D som syns i annonsen. Hugo Rosas får anses ha en stark koppling till produkten och ett egenintresse i dess exponering vilket bör påverka huruvida framställningen är av ned­värder­ande karaktär. Vidare kan modellen, om än porträtterad avklädd, inte anses posera på ett sätt som framställer honom som ett passivt föremål eller nedvärderande för män generellt. Modellen syns brett leende, med handen på höften och utstrålar självförtroende, stolthet och glädje.

Annonsen har exponerats i papperstidningen QX vilken skriver om och bevakar regnbågssamhället.

Texten ”sav:D fruit never looked so clean.” har flera kopplingar till bilden i annonsen. Att det är sav:D fruit, ”sparad frukt”, och att den är ”clean” har kopplingen produktens innehåll till företagets namn, Clean drink. Produkten tillhör segmentet funktionsdryck och ska vara ”naken”/”ren”/”clean” i den bemärkelsen att den är fri från onödiga tillsatser så som konserveringsmedel och färgämnen. Att modellen på bilden är naken avspeglar dryckens nakna receptur. Vidare kan konstateras att kroppen som avbildas är vältränad, det knyter an till att produkten är en funktionsdryck vilken avses konsumeras ihop med träning.

Trots sin förklaring och bifogade bakgrund till reklambilden så fäller alltså Reklamombudsmannen reklamen med den här motiveringen:

Reklamen som har publicerats i QX visar en naken man som håller den marknadsförda drycken framför sitt kön. Reklamombudsmannen finner att mannen genom att han är naken kan anses vara framställd som ett sex­objekt. Framställningen av mannen som sexobjekt saknar koppling till den marknadsförda produkten funktionsdryck, vilket är nedvärderande för män i allmänhet. Att modellen på bilden är grundare och delägare av företaget som producerar produkten påverkar inte bedömningen. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Jag slog Reklamombudsmannen en signal för att höra efter om det finns någon statistik på hur många reklamer som fällts för att vara könsdiskriminerande innehållit bilder på män respektive kvinnor.
Jag fick prata med Gunilla Welander, som är jurist på RO, som berättade att, trots att det inte finns någon statistik att hänvisa till på rak arm så säger erfarenheten henne att det är mycket mer vanligt förekommande att se kvinnor i den reklam som fälls för att vara könsdiskriminerade, än män.

När det har diskuterats förslag om eventuell lagstiftning på området har det framförallt varit objektifiering av kvinnor som har uppmärksammats som ett mer vanligt förekommande problem. // Gunilla Welander, jurist RO

Vad är era tankar kring detta?

En spinn off på morgonens inlägg om svartsjuka

Ett inlägg om ohälsosam svartsjuka

I morgonens inlägg så skriver jag om Peg Parnevik och hennes ilska på sociala medier, där hon beskriver sina känslor kring att folk antyder att hennes pojkvän har ihop det med sin danspartner i Let’s Dance.
Hon skriver att hon är både känslig och orolig och detta tolkar jag, och ni, som att hon är svartsjuk och mår riktigt dåligt av det som skrivs.
Det här inlägget är alltså en fortsättning på det, där jag skriver om min syn på riktigt destruktiv svartsjuka, och om det inte är det här som får Peg att må så här dåligt så är det ändå en intressant diskussion att prata kring.
Tycker jag. 🙂

Hur ser ni på svartsjuka? Har ni själva upplevt det eller varit drabbade av någon annans?
Hur har ni gjort? Vad har funkat för er?

……………………………………………………………………………………………………….

Jag har själv lidit av extremt svår svartsjuka med tillhörande tillitsproblematik, och det som varit en gemensam nämnare för alla dessa situationer var jag.
Min svartsjuka riktigt cementerades av en pojkvän jag hade, i början av 20-årsåldern, men han var snarare undantaget än reglen och ändå var mina känslor desamma, ovasett vem det handlade om efter honom.
JAG var svartsjuk när jag var yngre och det var JAG som var problemet, eller i alla fall som BLEV problemet eftersom känslan påverkade de flesta av alla mina nya relationer efter det.
Klart det finns människor som är helt rimliga att vara svartsjuk och/eller misstänksam på men det är inte riktigt DEN typen av svartsjuka jag menar här, utan den som är helt utan varken rim eller reson och som bara levde inuti MIG.
Lite svartsjuka kan ses som ”hälsosamt” i ett förhållande och att man inte tar varandra för givet, men det är inte den typen jag skriver om här.

Svartsjuka är som en fobi, den är inte grundad på logik eller reson utan är totalt känslostyrd.
Att tala om för någon som är svartsjuk, att hipp som happ sluta med det kommer funka lika bra som att säga åt en person med en fobi att sluta upp med det, omedelbart och på en gång, eftersom den inte är rimlig.
Man kan inte förklara hur man INTE är svartsjuk för en person som är svartsjuk, på samma sätt som man inte kan förklara för en person som är paniskt rätt för ormar, hur man INTE behöver vara rädd för en snok i skogen.
Känslan ÄR inte rimlig och det är det som är grunden för problematiken.

Det tar tid, att arbeta bort sådant, och hur orimlig känslan av svartsjuka än är så kan den äta upp ett stort svart hål i hjärtat på en människa, oavsett vem denna människa är.
Jag tror ingen människa VILL vara svartsjuk på ett sätt som gör att man går sönder, och hade det varit enkelt att bara sluta med det så hade nog inte varit ett problem.
Lägg sedan till hela aspekten av sociala medier och mängder av andra människor som gör allt för att trigga den här känslan och man kan enkelt nå en nivå av fullkomlig härdsmälta.

De som avfärdar Pegs känslor har med största sannolikhet aldrig upplevt den typen av destruktiv svartsjuka som jag skriver om här ovan.
Jag vet så klart inte på vilken nivå Pegs svartsjuka kvalar in, men ligger den någonstans kring den som jag menar så GÅR det inte att bara avfärda.
Det går inte att bara SLUTA vara svartsjuk, utan det kräver en del jobb med sig själv som kan ta lite tid.

Vad säger ni?

Hanna Friberg om att skaffa sig en ”summerbody”

Medan många andra influencers försöker få bort vikt och kroppshetsen inför sommaren och uttryck som ”bikini body” eller ”beach body”där man måste banta/komma ifrån/förändra sin kropp för att visa sig i en bikini på stranden, så gör Hanna Friberg tvärt emot.

Me calling my summer body to see if we’re still on for June ?

Ja, det kanske är ett skämt, lustigt skrivet för att kunna skapa en video med den här låten då det här temat – med en ”summer body” – var den enda hon kunde komma på som funkade, men samtidigt så är det här något som dykt upp med jämna mellanrum på Hannas sociala medier genom året.
Det är alltså inte en engångsföreteelse.
Du kan bland annat läsa om det HÄR, HÄR och HÄR.

Det är galet att en kropp måste förändras för att duga på sommaren!
Jag har läst flera resonemang på nätet (inte från Hanna specifikt) att, man på vintern ju kan ”gömma” sin kropp i lager av kläder och då spelar det mindre roll hur den ser ut, men på sommaren så syns den ju.
Hör ni hur sjukt detta resonemang är?
Jag har på mig lager av kläder på vintern för att inte frysa, inte för att ”gömma” min kropp för att den inte skulle DUGA!!??

Vad en ”sommarkropp” är enligt mig:
Du har en kropp. Invänta sommaren.
Voilà – en sommarkropp.

Tack för tips!