Barn på sociala medier – del 92736464

Hailey Reinhold - Account manage by parets - sponsorer: k9horses Sweden

Ett inlägg från Instagram på barnet med alla K9-produkterna uppställda. Nästa bild är en skärmdump från Instagram story där det publicerades en film när barnet gjorde en unboxing.
Bildkälla: @haileyreinhold11 Instagram

De senaste veckorna har barn på sociala medier diskuterats i flera olika forum, i allt från debattartiklar och intervjuer till rum på Club House och inlägg på sociala medier.
Att som förälder inkludera sitt barn i sitt innehåll och kanske rent av skapa innehåll baserat på barnet är problematiskt eftersom man inte vet hur det kan komma att påverka barnet längre fram i livet. Inte heller kan ett barn förstå innebörden av att exponeras på sociala medier, utan det är upp till föräldrarna att skydda sina barn, även om barnet tycker det är kul att hoppa och studsa framför kameran.
Allt det här är en smula komplext, och därför har jag valt att dela in konceptet i 4 olika kategorier:

1. Barnet är med och syns på förälderns sociala medier, men mest i bakgrunden.
2. Barnet har en framträdande roll i innehållet på förälderns sociala medier, och kanske är en viss del av innehållet uteslutande baserat på barnet.
3. Barnet är med i de reklaminlägg och videos som föräldern tjänar pengar på.

Och så har vi då även en kategori 4, som än så länge är relativt ovanlig att se, nämligen…
4. Den där föräldern startar upp ett Instagramkonto till sitt barn, ett konto som föräldern säger sig sköta, och som tar in reklam från företag som marknadsförs i inlägg där barnet har huvudrollen, i regi av föräldern.
Barnet är inte med på förälderns sociala medier utan har egna plattformar.

Kontot överst i det här inlägget tillhör Jennifer Reinholdts dotter Hailey, men drivs enligt biografin av hennes föräldrar som med största säkerhet är de som även förhandlar fram vilka samarbeten som ska ske på dotterns konto.
De är – hur man än vrider och vänder på det – 100% ansvarige för allt som publiceras på det här kontot, och vissa skulle tycka att det är att exploatera sitt barn för mycket, men vi är inte klara där…
Det kommer nämligen ytterligare en parameter i den här historien.
Inte nog med att man skapat upp ett Instagramkonto till ett barn, som enligt reglerna är på tok för ung för att ha ett konto överhuvudtaget, föräldrarna säljer sedan reklamsamarbeten på dotterns konto, där bilderna och filmerna som föräldrarna publicerar på barnet, upprepade gånger bryter mot Marknadsföringslagen.
Barnet är den som frontar inläggen och bryter mot lagen pga att föräldrarna inte gör sitt jobb och tar sitt ansvar.
En helt ny nivå av problematiskt föräldraskap på sociala medier, om man frågar mig.

Min kritik riktar sig uteslutande till barnets föräldrar, som är ansvariga för kontot och allt innehåll som publiceras på det.
Det här har INGENTING med barnet att göra, och därför har jag pixlar bilderna istället för att bädda in dem som jag brukar göra.
Hade föräldrarna följt relevant lagstiftning så hade jag inte haft något inlägg att skriva, så jag hoppas att de inser det och tar ansvar för det.
Sen får de väl bara hålla tummarna för att Konsumentverket inte hunnit få upp ögonen för de här inläggen än, så att kontot – bärande dotterns namn – slipper stämmas i Patent och Marknadsdomstolen som den första i sitt slag.

Jennifer Reinholdt har tackat nej till att kommentera inlägget och tackade bara för det ”heads up” som hon fick av min fråga.

Istället för Fashion Week

Jag vet inte VAD det är med Fendi, men jag tycker att det bruna tyget med loggan är SÅ snyggt!
Har alltid gjort!
Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag gjort en Joakim Lundell och klätt mig från topp till tå i bruna Fendikläder varenda dag och inte brytt mig om ifall jag såg ut som att en Fendibutik kräkts på mig.
Hade jag haft så mycket pengar hade jag även betalat folk för att tala om för mig hur snyggt det är med enhetliga logo-outfits och att alla som säger någonting annat bara är avundssjuka.

Men om vi ska släppa min besatthet av bruna loggor och fokusera på vad som faktiskt händer i videon. 
Angelica Blick och Andreas Wijk leker fashion week och visst börjar de bli ganska så kreativa ändå, våra influencers som faktiskt respekterar restriktionerna istället för att åka utomlands.
Jag kan tänka mig att det verkligen inte varit enkelt för  en influenser som säg, Angelica Blick, som är van att pumpa ut content från alla sina resor, att helt plötsligt bara vara hemma i Sverige och försöka roa följarna på en något mer stram content-budget än tidigare.
Jag tror mig ha sett något liknande den här videon i utforskaren på Instagram, men det är ju inget nytt, att influencers lånar koncept av varandra som de sedan sätter sig egen spinn på.

Har du sett någonting kreativt som en influencer gjort under pandemin så får du gärna dela det här under. 

……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………..

 

Vad tror ni förresten om att dra igång en insamling till mig så att jag kan gifta mig i en sån här klänning – fast en äkta så klart då?
Och med tyll, volanger och rysch-pysch!!
Någon som känner sig manad?

 

Vill du testa Löwengripska prylar men till ett billigare pris?

OBS! Inlägget innehåller inga adlinks eller liknande.

Jag vet att det finns en och annan där ute som kanske har varit nyfiken på produkter som Isabella Löwengrip varit inblandad i, men har kanske inte velat lägga pengarna på hennes produkter av en eller annan anledning?
Kanske , kanske inte, men eftersom jag är som jag är – och faktiskt inte har några problem att stå för att jag genuint gillar vissa av dessa produkter, så tänkte jag bjuda på ett inlägg där jag samlat ihop alla ställen och tillfällen som finns just nu eller snart, där man kan komma över produkterna till ett billigare pris.
Jag publicerade faktiskt ett par inlägg på Instastory i förrgår om vilka influencer-produkter jag fortsatt använda, även efter jag recenserat dem här inne, och vilka jag till och med köpt igen när de tagit slut.
Här ovan ser ni hur det såg ut.

Löwengrip Facial Care The Cream Facial Cream 50 ml 209,25 kr Rek. pris 350 kr

Jag köpte precis en ny ansiktskräm från Löwengrip, den första i den nya designen då jag köpte på mig ett gäng när Matsmart köpte upp deras restlager och sålde ut billigt. 
Jag tycker den är bra, men passar min hud bäst till natten då jag för tillfället inte är så himla torr.
Jag hittade min på rea, på Åhlens men ser även att Lyko har den till extrapris. 
Bor ni i närheten av Sickla så har Åhlens Outlet sålt vissa av Löwengrips gamla produkter till riktigt bra priser, men vet inte exakt vilka som finns inne nu.

Flattered skapar skor för alla tillfällen i vegan-vänligt material. Registrera din emailadress för exklusiv förtur när Flattered sample sale släpps den 25e mars och hitta skor för alla tillfällen till kraftigt reducerade priser.

Då går vi vidare till skoföretaget ”Flattered” som Isabella var med och startade 2013 och som är ett av de företag som hon fortfarande äger aktier i.
Om du är sugen på att haffa ett par skor från dem så kommer Yaytrade ha en ”sample sale” där de säljer ut provskor mm. Jag vet inte vilka storlekar de kommer ha med, men när jag handlat från andra klädmärkens ”sampel sales” så har det funnits i flera olika storlekar.
Försäljningen drar igång den 25 mars för den som är intresserad, och du kan signa upp dig här för att få förtur.

This week we are selling our discotheque collection for 79SEK Our discothéque collection includes hairband, barrettes, slides and scrunchies. Go and get yourself a new little disco buddy!

Några av produkterna i kollektionen.

Och så slutligen Hermine Hold, företaget som säljer hår-accessoarer, så som scarves, hårband, diadem, klämmor och spännen. 
Jag köpte en brun scarf under Black Week på 70% av och det var det värt. Älskar färgen!
Igår fick jag deras pressutskick där de meddelar att de säljer sin discothéque collection för 79 kr.
Jag har som sagt inte testat några andra produkter kan inte uttala mig om dem, men vill du testa dem billigt så kan du slå till här.

Berätta gärna om ni köper något för att testa, och även gärna vad ert omdöme blev. 🙂

Vad tycker ni förresten om den här typen av inlägg? 
Bra eller anus?

When it rains, it pours för Magdalena Graaf

Bild 1: En kortmaskin med summan 93487 kr och texten "Åh, vad detta känns värmande". Bild 2: En bild på hunden Adeles nyopererade bakben.

EN bild på ett handskrivet brev som Magdalena verkar ha fått med posten: "Hur kan du säga i Expressen den 15/3 att du har dina barn, o skola, aktiviteter "denna vecka" o säga tråkigt! Med uppropstecken!!! Fy fan vilken mamma du är! Med vänlig hälsning, Grannar/Gunnar/något liknande. Och så en ritad, sur gubbe.
Bildkälla: Magdalena Graaf Instastory

Inte nog med att Magdalena Graafs hund ”Adele” blivit överkörd och svävat mellan liv och död, bara för att inse att varken hon eller ex-sambo betalat hundens försäkring, vilket ledde till en nätt summa att betala på 93 487 kr.
Som ett brev på posten – eller som ett faktiskt brev på posten – så har hon fått en handskriven lapp på posten, av en person som beklagar sig över sättet Magdalena uttryckt sig i Expressen.
Med utropstecken!!!!
Brevet avslutas med orden ”Fy fan vilken mamma du är!” följt av artigheten ”Med vänlig hälsning”.
Det är väl lite gulligt ändå.
Tänk om alla nättroll kunde avsluta sina kommentarer på detta vis?
Nog skulle det bli i alla fall liiiiiite bättre?

Jag har lite svårt att se vem brevet är ifrån.
Vad står det?
Gunnar? Grannar? Gramar? Gramer?
Är det Malin Gramer som börjat med brevväxling?

Skämt åsido, ändå skönt att se att Magdalena tar det hela med lite av en klackspark. 
Men vad tror ni hon menar högst upp?
”Dagens fan” – som i fan club – eller ”Dagens fan” som i svordomen FAN!!!!! (Med många utropstecken)
Båda alternativen är ju fullt rimliga, eller hur?