En fråga om smink på Instagram

Jag använder just nu Bare Minerals puderfoundation och gillar den eftersom den ger ett väldigt naturligt resultat.
Det sista jag vill ha är ett kakigt ansikte så min inställning till smink är att det ska se så osminkat ut som möjligt.
Med det sagt så förstår ni kanske att jag blev smått fascinerad av de sminkvideos som dök upp i utforskaren på Instagram. Det var liksom bara mer och mer, lager på lager av olika typer av smink.
Jag trodde det var någon typ av skämt, typ som Jenna Marbles sminkade sig med hundra lager av allt från foundation till nagellack, men icke…

Den här sminkningen – är den för vardag eller enbart för sociala medier? 
Hur ser man ut på nära håll?
Sminkar ni er så här och blir det i så fall inte väldigt dyrt?
Produkterna måste väl ta slut ganska snabbt?

Och…en sista fråga.
Det här med att droppa sminket direkt på ansiktet – är det något nytt eller har jag bara missat det?
Är det mer hygieniskt?

Upprört när Instagramkontot ”Situationer” börjar sälja merch

Skärmdump på Situationers Instagramkonto

Instagramkontot Situationer, med sina 888 000 följare, baserar hela sitt konto på att publicera andra människors tweets, men utan att någonsin hänvisa till ursprungskällan, något som irriterar människorna vars tweets dykt upp på Instagramkontot.
Inlägget här nedan skrevs redan 2017, så det hela har pågått ett tag.

https://twitter.com/mattiasljungbrg/status/823556428673728513

Nu har personen/personerna bakom Situationerkontot låtit meddela att de kommer börja sälja merch, som helt kommer baseras på de tweets som publicerats genom åren.
Av kommentarsfältet att döma så är det inte alla som tycker att det här är en kul och bra idé, utan det riktas skarp kritik på att man kommer tjäna pengar på andra människors citat, som man inte ens brytt sig om att källhänvisa till.
En person som är aktiv i kommentarsfältet är Julia Frändfors, som jag anar kanske fått en tweet eller två citerad på kontot genom åren?
Hon kallar honom kort och gott för obegåvad hjärndöd luffare.
Många med henne vill veta om man kan skicka en faktura om man ser sina citat på några av produkterna som ska tas fram, men svaret på det har bara blivit att de som kritiserar är tråkmånsar enligt kontoinnehavaren/havarna.

Jag undrar varför man valt att inte källhänvisa citaten från första början?
Det är väl ingen som tror att det är personen/personerna bakom kontot som kommit på dem själva?
Att källhänvisa kostar liksom ingenting och hade nog gjort människor betydligt mer vänligt inställda till kontot och dess merch än vad som nu utspelar sig under det sista inlägget.

………………………………………………………………………….

Vad gäller upphovsrätt på Twitter så går följande att läsa på Lawline.

Kan upphovsrätt uppkomma om texten finns på twitter?

Det spelar ingen roll vart verket befinner sig eller kommer till uttryck. En text på Twitter kan omfattats av upphovsrätt liksom en tavla du målat hemma. Däremot så omfattas inte idéer eller tankar av upphovsrätt.

Om jag förstår det hela rätt så får man citera från upphovsrättsskyddade verk på Författarförbundet hittar jag följande rader om citaträtt:

Allmänt kan sägas att rätten att citera ett verk gäller både muntligen och skriftligen. Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet.

”God sed” innebär bland annat att upphovsmannen anges, och att citatet inte är till sådan omfattning att det kommer att utgöra huvuddelen i det nya verket, enligt Wikipedia.

I det här fallet så utgör ju citatet definitivt huvuddelen i det nya verket.
Det är 100 % av det första verket som blir 100% av det nya verket på Instagram så vad tusan gör man av det?

Tack för tips!

Lika som bär

Maya Nilsen vs Hanna Schönberg i vitt på vitt på vitt.

Lisa Olsson vs Petra Tungården i fyra nyanser av brunt.

Anine Bing vs Alexia Kafkaletos
Är inte dessa tvp damer extremt lika? Jag har tänkt på det länge.
Frisyren, käkbenet, stilen?

Åsa Ingrosso är ett under av logik

Jag undrar om Åsa Ingrosso ens SJÄLV kan få det här att gå ihop.
Enligt henne så behöver hon inte reklammarkera inlägget för deras bubbel då ”alkoholgranskningsmannen” slagit i henne att han är chef över Konsumentverket och kan ge frikort från saker som att följa marknadsföringslagen.
Här kan ni läsa mer om den härdsmältan.

Vad jag då inte förstår är varför hon reklamidentifierar inläggen för sina ljusstakar – borde inte samma frikort gälla även där?
Enligt Åsa så är ju ”alkoholgranskningsmannen” chef över ”hela balunsen” som hon uttryckte det, så med den logiken borde han ju kunna styra allsmäktigt över ALL reklam?

Så varför reklamidentifierar Åsa Ingrosso inlägget för sina ljusstakar om hon inte gör det för bubblet?
Jag undrar om hon ens vet det själv?