Det petas runt i fenomenet Linnea Claeson

https://www.instagram.com/p/B2_jHDcHZog/

Ni är många som skrivit till mig om att ni mer och mer misstror saker som kommer från Linnea Claeson och det har inte varit för döva öron (ögon?), trots att jag inte tagit upp det här än.
Vissa av anklagelserna om saker hon ska ha fejkat är ganska grova så därför vill jag inte bara hafsa iväg ett inlägg men jag har börjat lyssna in mig på podden Haveristerna bland annat som i skrivande stund publicerat två (tror jag) avsnitt om Linnea där de pratar om situationer där de anser att Linnea inte riktigt hållit sig till sanningen.
Havreristerna är inte de enda som börjat peta i Linneas historier – det här publicerades på Twitter i respons på ett av hennes senaste inlägg – återfinns här ovan –  där hon berättar en målande historia om hur en diplomat trott att hon var någon typ av pausunderhållning och frågade henne om hon ville gå på en dejt med honom.

Häromdagen postade Haveriet den här dokumentationen som verkar slå hål på flera saker i Linneas text från inlägget här ovan.

En annan sak som ifrågasatts är bilden på Linnea från klimatdemonstationen där hon fotats med ett plakat, som hon tydligen lånat från en ung tjej.
Att hon inte nämner det är kanske lite småsint mot tjejen men ingenting jämfört med om det som Mel Lilja skriver är sant.

Det här kommer från Micke Lindquists twitterkonto.

Med tanke på hur mycket Linnea Claeson betytt för många – framför allt unga tjejer – så har jag in i det längsta inte velat riktigt ta in att delar av det hon publicerat kanske inte är sant, men med tanke på just detta och hur många priser, utnämningar och roller hon tilldelats så är hon en gigantisk maktfaktor som MÅSTE granskas.
Det här är ett axplock – taget från Haveristernas podd:

Let’s Dance
Sommarprat
Föreläsa
Ambassadör för Bris
Gjort reklam för SJ
Ambassadör för Adidas (hon hade en sponsoravtal med dem som handbollsspelare)
Klädd från topp till tå i Adidas utan reklammarkering
Är med i bok om 100 svenska kvinnliga förebilder
Krönikör på Aftonbladet
Goodwill-ambassadör för Kvinna till Kvinna
Framröstad som årets jurist utan att vara jurist.
Framtidens mäktigaste.
FNs pris för mänskliga rättigheter
Årets röst för Läkerol
Swedish Health awards som årets influencer
Handelshögskolan har utsett henne till årets förebild och 2018 blev hon även årets talare

Time to jump ship?

Jag trodde att jag skulle befinna mig i NYC halva månaderna och ha fullt fokus internationellt. Istället väntar jag på visum, allt tar längre tid men under tiden har jag fått möjlighet till ett enormt förvärv. Jag vet inte än om affären går igenom helt men jag måste göra ett försök i alla fall. Om affären blir av hamnar jag i ett vägskäl i livet om hur jag ska prioritera. //Isabella Löwengrip

Eftersom Isabella Löwengrip är lite av en expert på att hipp som happ lämna projekt hon nyss talat sig alldeles varm om, så kan jag inte låta bli att tolka hennes senaste inlägg som att hon smygbäddar lite för en sorti av sitt New York-projekt.
Ni vet, placera ut lite koner så att hon ostört kan svänga ut i sin berömda vänsterfil och bara gasa förbi och ifrån alla åtaganden, likt det hon gjorde med Nordic Tech House tidigare i år.

Känslan jag får är att, eftersom hon var tvungen att söka visum för att verka i USA och det dragit ut på tiden så var inte det här projektet inte så kul längre. Att hon tröttnat och nu letar efter en godtagbar anledning att lämna projektet för ett nytt, lämpligen benäget i….vad ska vi gissa på?
Göteborg?

Jag kan givetvis ha fel, men min samlade erfarenhet av Isabella och hennes olika projekt landar mig i det här antagandet och av mitt kommentarsfält att döma så är jag inte den enda som tänker i dessa banor.
Visst vore det kul hon överraskade oss med att löpa linan ut för en gångs skull? 😉

Berörda parter svarar på kritiken mot Arbetsförmedlingens kampanj

Igår skrev jag om Natalie Chanise Eriksson och den kränkning hon känner efter att använts av Arbetsförmedlingen i en kampanj där hennes huvud blivit utbytt mot Therese Lindgrens.
Läs mer om det HÄR.

Nu har både Arbetsförmedlingen och Therese Lindgren uttalat sig och jag tycker det är beklämmande att ingen av dem ens nämner Natalie eller beklagar att hon känner sig kränkt av kampanjen.
Enligt ett inlägg på Natalies Facebook-sida så menar till och med Therese att Natalie både fått se och godkänt bilden som användes i kampanjen, någonting Natalie förnekar.
Arbetsförmedlingen förnekar även att Natalies hudton skulle ha ändrats av ansvarig byrå.
Här kan du läsa ett längre svar från AF.

Ja, vad ska man säga?
Kampanjen har fått mycket uppmärksamhet, ja – så check på den, men kanske inte riktigt den uppmärksamhet man hade tänkt sig?

Vem bär ansvaret att marknadsföringslagen följs i RSS feeds?

Det kom ett mail…

Hej Camilla!
Jag har en fundering angående reklammarkering på bloggar. Jag läser bloggar via Feedly, en RSS läsare, vilket inte läser in annonser och liknande från bloggar. Nu får tiden brukar annonssamarbeten (i alla fall på Elle) få en egen liten banner ovanför inläggen som är sponsrade men detta läses ju inte in i Feedly (och troligen inte i ex Bloglovin och liknande). Så hur fungerar lagstiftningen där? Är det bloggarens ansvar att se till att sådan markering även syns i själva inlägget? För det kan väl inte vara läsarens ansvar att syna inlägget, även om det inte läses direkt på bloggen?
Bifogar bilder, från Elsa Billgrens blogg, för att visa hur jag menar.
Fortsatt trevlig kväll!
Vänliga hälsningar, NN
Ja, vems är egentligen ansvarets? 
Jag skulle säga att bloggaren i det här fallet har lite ansvar, medan utvecklarna på dessa RSS feed-appar som visar inlägg utan korrekt reklammarkering har ett desto större.
Och läsarna kan inte heller klandras här, man kan väl knappast förvänta sig att de först ska läsa bloggen i appen och SEN gå in på bloggen vi en webbläsare för att dubbelkolla att det inte förekom någon reklam i inlägget som fallit bort.
Är detta återigen en demonstration på att branschen expanderar så pass fort att ingen hänger med, och att riktlinjer – som hur reklammarkeringar i ska visas i apparna exempelvis – inte är framtagna än.
Har människorna bakom apparna ens noterat att det finns ett problem här?
Det tvivlar jag på…
Det här är en så pass klurig fråga att jag inte vågar mig på ens en gissning, utan jag har bollat frågan vidare till min kontaktperson på Konsumentverket. Förhoppningsvis känner de till problematiken att sponsrade inlägg framstår som ett brott mot marknadsföringslagen i deras app.

Jag hoppas på att få svar från henne under dagen men om ni kan läsa den här texten så har jag inte fått tag i henne än.
Kika in om ett par timmar igen om du är nyfiken.

På återseende!