Influencer får skadestånd efter reklam av Arbetsförmedlingen

I slutet av september skrev jag om Natalie Chanise Eriksson vars kropp användes på ett sätt i en reklam av arbetsförmedlingen som både chockade och upprörde henne.
Hon skrev på Facebook att hon blev tvingad till att göra saker med sin vänstra hand som är den mest ”skadade” delen i hennes kropp. Hennes ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra hennes CP och hon kände sig utskämd inför hela Sverige av det här.

Dagens efter bemötte både Arbetsförmedlingen och Therese Lindgren – vars huvud var klistrat på Natalies kropp i reklamen – det hela och det slutade med att affischerna med Natalies kropp togs ner.

Nu rapporterar Tidningen Resumé om att Arbetsförmedlingen i efterhand har bett om ursäkt till Natalie och gått med på att betalan ut ett skadestånd till henne. 
I en video på sin nystartade Youtubekanal berättade Natalie Chanise Eriksson under tisdagen om det hela, något som bekräftas till Resumé av Arbetsförmedlingens pressavdelning.
Varken Arbetsförmedlingen eller Natalie vill idag gå in på hur mycket pengar det rör sig om men Natalie kommer publicera en video nästa vecka där hon berättar summan och hur den ska användas.

Med tanke på hur Natalie knappt vågade gå ut efter att det här hänt så är det glädjande att hon inte bara känner att hon fått upprättelse utan även blivit triggad att satsa mer på att utvecklas som influencer.
Så här sa hon till Tidningen Resumé:

Hur har hela den här processen påverkat dig?
– De första veckorna var jättejobbiga. Jag vågade knappt gå ut. Jag var så rädd att folk trodde jag var med på texten. Det kändes också som att jag förlorade allt jag byggt upp med min blogg, Instagram etc. Men jag blev liksom också triggad och provocerad att visa de vilken influencer jag är. För tre veckor sen startade jag en Youtube och det går jättebra.

Öppet Spår

Eftersom jag undanbett mig OT-kommentarer på övriga inlägg så lägger jag in ett litet uppsamlingsheat så här mitt i veckan för era allra mest akuta kommentarer. ?

So get it all out of your systems!!
GO!

PS! Skulle ni vilja att jag skriver ett inlägg och visar hur det går till när man köper följare, likes och kommentarer på Instagram, eller har ni koll på det?

En sanning med modifikation?

Jag KAN ha fel här, men känner mig ändå hyfsat uppdaterad i ämnet när jag ställer följande fråga: Har Isabella Löwengrip NÅGONSIN tagit ansvar eller ens medgivit att hon lurat läsare, följare, media och samarbetspartners?NÅGONSIN?!

Mitt svar är nej.
Det har hon inte.
Aldrig.

Kan ju vara läge att börja där, kanske?

Bianca Ingrossos kritik mot Isabella Löwengrip

När krisen var ett faktum för Isabella Löwengrip så var ett av hennes första uttalanden till Expressen att  “Jag tror att hela branschen har kommit till en punkt där man har börjat ifrågasätta influcermarketing. Jag tror att det här var första kraschen.”. 
Om det är vad Isabella faktiskt tror eller om det bara var ett sätt att skjuta skulden ifrån sig, att påstå att det inte har med henne att göra utan är någonting som kommer drabba alla influencers och hon var bara först ut vet jag inte, men oavsett så verkar det inte vara så många som håller med Isabella och hennes förklaring.
Johanna Ekström på Breakit skriver att kraschen inte alls är branschens utan specifikt Isabella Löwengrips, och Bianca Ingrosso tar det ytterligare ett steg längre. I början av veckan gästade hon ett event som Breakit höll i och sa följande på frågan om hon håller med Isabella i hennes dystra prognos:

Jag skulle säga helt tvärtom. Att influencervärlden är på väg ned? Nej det håller jag verkligen inte med om.

Det är mer på riktigt. Folk ser det som en riktig business och det tycker jag, ifrån vårt håll är ganska skönt, att folk tar oss på allvar. Det här är ingen lek.

Folk har också börjat förstå att det här är en business och att jag måste ha respekt för mig som varumärke, för kunder men även för följarna så att det inte blir för mycket av allting eller fel. //Bianca Ingrosso

Jag tror också att influencerbranschen kommer självsaneras, då företag helt enkelt inte orkar samarbeta med oseriösa aktörer då det både tar för mycket tid i anspråk att besvara skrivelser om anmäld reklam och att kontrollera konvertering och äktheten i engagemang, någon som Isabella anklagades för bara häromdagen.