Therese Lindgrens stiftelse fortsätter hjälpa

Bildkälla: STELLA PICTURES
Bildkälla: Therese Lindgren Instastory

I samband med att Therese Lindgren släppte bomben att hon skulle sluta med YouTube i november 2023 – ja, för många var det nog lite av en bomb – avslöjade hon sitt nya projekt: stiftelsen ”Svenska Djurfonden”. Stiftelsen ska arbeta med att stötta olika projekt som bidrar till djurs välmående, som forskning eller kostnader för exempelvis veterinärvård.

Trots att stiftelsen är så pass ny, har den redan hjälpt flera olika organisationer, bland annat Norrtälje Kattcenter, där Svenska Djurfonden delfinansierade deras inköp av ultraljudsutrustning. Kattcentret räddar omkring 500 katter årligen, och med hjälp av det nya ultraljudet kommer de inte bara kunna göra dräktighetsundersökningar utan även använda det som ett värdefullt hjälpmedel för undersökning av inre organ.
Stiftelsen har även skänkt 50 000 kr för att hjälpa Nordens Ark rädda den utrotningshotade grönfläckiga paddan. ?

Nu har Therese delat ett inlägg på Instastory som länkar till Svenska Djurfondens Instagramkonto.
Där kan man läsa att stiftelsen stöttar organisationen Animalkind.se med 30 000 kr. Animalkind arbetar bland annat mot onödiga, plågsamma djurförsök och en specifik fråga de brinner för är att rädda och omplacera försöksdjur som annars skulle avlivas.
Enligt inlägget kan man ansöka om att ge ett hem åt försöksdjur som inte längre behövs. Bara den meningen får det att vända sig i min mage – ”inte längre behövs”.
Jag hade ingen aning om att man kan ansöka om att ge ett hem åt ett försöksdjur som annars skulle avlivas, och vill därför sprida informationen så att fler får kännedom om detta. Har man inte möjlighet att ta emot ett försöksdjur, kan man hjälpa dem genom att bli medlem, donera en gåva eller bli volontär.

Att återvinna gamla bilder och inlägg

Bildkälla: Patrik C Österberg/ STELLA Pictures // STELLA/Tor Gunnar Berland // Charlotte Brunzell/ STELLA Pictures // Peter Johansson/ STELLA Pictures // STELLA Pictures

Trots att gemene influencer förmodligen har fler bilder på sig själv i sin telefon än befolkningen i en mindre stad i Mellansverige, envisas de med att posta bilder de redan har använt.
Varför gör de det? Jag tänkte på detta när jag såg Biancas inlägg här nedan, eftersom jag kände igen bilden från tidigare. Hon är långt ifrån ensam om att återanvända gamla bilder och inlägg, och jag tycker att konceptet är intressant och är nyfiken på hur både företag och influencers resonerar här.
Det är aldrig några spektakulära bilder heller. Det kan vara ett glas vatten, en halvsmält bakelse eller en översiktsbild av en gammal dukning. Tre influencers som älskar att återanvända ibland smått obegripliga bilder Lovisa ”Lojsan” Wallin, Lovisa Worge och Chloe Schuterman, där den senare publicerade Lovisas gamla halvsmälta bakelse, men på Instagramkonto för det egna klädmärket.
Här finns det ytterligare exempel på influencers återvinning av gamla bilder. 

Elsa Billgren gillar också att återanvända sina bilder och texter, till och med i reklaminlägg.
När hon för andra året i rad skulle göra reklam för hudvårdsföretaget CeraVe, orkade hon inte ens skapa ett nytt inlägg utan publicerade helt enkelt om inlägget från året innan. Jag undrar om företaget visste om detta, godkände det och vad de var villiga att betala för samma inlägg en gång till? Hon ändrade lite i texten, men den ansträngningen måste väl ändå räknas som marginell med tanke på vad hon förmodligen tar betalt för reklaminlägg.

För två dagar sedan frågade Bianca Ingrosso sina följare vilken film de tycker att hon ska se och illustrerar inlägget med en återanvänd bild på sig själv i underkläder, som postades på hennes Instagramkonto redan den 10 september 2022.
Film? Popcorn? Sexiga underkläder? Är det ”Netflix & chill” som åsyftas? I så fall kan till och med jag förstå konceptet lite mer. 😉
Detta är i alla fall en ”bra” bild som återanvänds, sett ur ett influencerperspektiv. Om underkläderna på bilden kommer från företaget Intimissimi, som Bianca är ansiktet utåt för, låter jag vara osagt.

Kanske är detta den nya inriktningen för influencers, att de faktiskt kan använda gamla eller opublicerade bilder från en tidigare plåtning istället för att hela tiden känna pressen att skapa nytt innehåll.
Om det görs snyggt, relevant och lite transparant så ser jag inget problem med det.
Hur tänker ni här?

Varför Nellie Berntsson flyttade tillbaka till Sverige

BIldkälla: Stella Pictures

Våren har också varit turbulent för familjen Nellie Berntsson, med först en flytt från Springfield Farm och Sverige för ett liv utomlands. Men när inget blev som de tänkt flyttade de tillbaka i Skåne. De ville bo närmare vänner och familj, för sonens skull.

– Valentin gick på förskolan ett tag, men sen ville vi testa på att bo utomlands, något vi inte tyckte om och nu ska Valentin börja i höst igen. Då kommer vardagen tillbaka. // från Mama

Det har alltid varit snabba ryck för Nellie, vare sig det gäller relationer, företag, flyttar eller byte av stall, land och hästar, och den här våren har inte varit något undantag.
Föräldrar har kastats under bussar, och flyttar har genomförts och familjen är alltså tillbaka i Sverige efter en ynka månad utomlands och nyligen avslöjade Nellie att hon ger sig in i klädbranschen igen, efter det förra…tja, …halvhaveriet.

I en intervju med tidningen Mama berättar Nellie om varför familjen flyttade tillbaka till Sverige och Skåne. Hon säger att inget blev som de hade tänkt sig och att de insåg detta relativt snabbt. En månad är trots allt en kort tid för att bilda sig en uppfattning, så det var förmodligen något både stort och viktigt som låg bakom beslutet.
Till hösten börjar sonen Valentin förskolan igen, men jag läste någonstans att Nellie nämnt att familjen möjligen kommer att flytta till Norge, där Nellies partner Olav har mer släkt och vänner än hon har i Sverige. Detta är dock inget jag har sett bekräftat.

Mitt hem är min borg och jag önskar familjen ingenting annat än lugn och ro och att de hittar en plats de verkligen vill kalla hem.

Är det business as usual för pro ana-innehållet?

Hur är det möjligt för influencers och vissa andra kändisar att gå genom livet som strutsar med skygglappar, med samma korttidsminne som Drew Barrymores karaktär i filmen ”50 First Dates”, där hennes karaktärs minne raderas varje natt efter en olycka? Hon kan alltså inte minnas vad hon gjorde dagen före när hon vaknar upp.
Lite av den åkomman skulle jag vilja tillskriva Jelena Meacham, åtminstone om man ska tro på sättet hon uppdaterar på.
Minns ni det här? Jelena Meacham kritiserades för ”rib cage bragging” på sitt Instagramkonto, där hon ”beklagade sig” (läs: skröt) över hur lite hon ätit och hur utmärglad hon både såg ut och kände sig. Det där ser vi tyvärr nästan dagligen på sociala medier, men jag förstår att människor reagerar, särskilt när man, som Jelena, profilerat sig som en hälsoprofil och dessutom är diplomerad och licensierad kostrådgivare. Då blir detta beteende extra problematiskt.

Bildkälla: Jelena Meacham Instastory

Jelena är långt ifrån ensam om att posta problematiska bilder och texter på Instagram – det här postades i helgen.
Att hon är nyopererad och mår illa är inget konstigt att publicera bilder om, men fokuset på hennes bild där syftet verkar vara att se så utmärglad ut som möjligt är däremot problematiskt. Även informationen om hur många kilo hon tappat på några dagar framstår mer som skryt än ett ”oj”. Det är uppenbart att hon varken förstår något eller är intresserad av att ta ansvar för de signaler hon sänder ut.

Här kommer ett litet utdrag av saker som absolut inte får bli normaliserade på sociala medier, och jag vill rama in det med denna formulering från Irena Pozars krönika i Aftonbladet  .

 

Det är sinnessjukt att tjäna pengar på att få flickor och kvinnor att tro att alla gör fillers, att ett skönhetsingrepp är en liten sak, att det är enkelt att se ätstörd ut utan att kroppen tar stryk. Det är lögn! Ja, kvinnor får göra vad de vill med sina kroppar, men de kanske inte borde. Ska kroppen prompt användas som ett verktyg för att tjäna pengar genom samarbeten och för att sälja egna produkter borde det åtminstone ske på ett ansvarsfullt sätt.

Att påpeka detta är inte kvinnohat, men att hålla tyst för att bovarna i detta drama är unga kvinnor, ja, det om något är just kvinnohat.

Svenska supermodellen Elsa Hosk har 8,6 miljoner följare på Instagram och hela hennes konto är fullt av heroin chic och rib cage bragging-bilder där fokuset hela tiden är på att se så utmärglad som möjligt. Det är syftet med bilderna, då det finns runt 99 andra vinklar att visa upp kroppen på, så det känns snudd på symptomatiskt för Elsas och de andras konton.

Bildkälla: Elsa Hosk Instagram

Återigen, det går att skapa innehåll där man vill visa upp matchningen mellan yogamatta och bikini utan att ha ett body checking-fokus på bilden där det är uppenbart vad för signaler som den skickar ut. 

Bildkälla: Bianca Ingrosso Instastory

Det är samma sak här.
Bianca Ingrosso, som kritiserats stenhård för sättet hon sprider osunda ideal, använder sig här av av en annan svensk, rib cage bragging-influencer – Tova Elneskog – bild för att göra reklam för sitt klädmärke på sitt Instagramkonto med 1,4 miljoner följare, varav majoriteten är unga tjejer.
Modellens revben är mer framsträdande än hennes bröst.
Ja, så kanske folk ser ut, men det är återigen inte det som är problemet här.

Problemet är vad de väljer att fokusera på i dessa reklambilder och det är benkontor.
Benknotor, insjunkna magar och revben.