Betala för reklamfri Instagram?

Igår postade jag ett inlägg på Instagram där jag frågade mina följare om de skulle vara villiga att betala 155 kr/månaden för att slippa reklam på Instagram. 
Och alltså inte ”influencer marketing-reklam” utan rena reklaminlägg som Instagram stoppar in lite här och där i flödet utifrån vad de tror att du vill se baserat på din algoritm.

Man var hyfsat överrens om att man absolut inte skulle kunna tänka sig att betala för det, särskilt inte som det inte kommer omfatta influencers reklaminlägg i sina flöden. Det man hade kunna tänka sig att betala för är att få tillbaka det kronologiska flödet som Instagram hade från början, där du fick se alla inlägg från de du följer i ordningen de publicerades.

Är ni överrens med Instagramföljarna eller skulle ni kunna tänka er att betala för ett reklamfritt Instagram?

Influencern Jana Heinrici frågar även sina följare vad de skulle kunna tänka sig att betala för att få tillgång till ännu mer av hennes innehåll och så här röstade de. Lite missvisande eftersom det inte finns ett alternativ som är ”0 kr” men ändock intressant!

Trendspaning med Hållbara Sara

Hållbara Sara har återskapat influencern Alva Sperles outfit med hjälp av vintage och second handfynd, och ställer samtidigt frågan om varför så många influencers har en engångsmugg med på sina outfitbilder. 
Jag gick in i flödet på första bästa outfit-influencer för att kolla hennes teori, och dra på trissor.
Jag hamnade på Gertrude Tornvalls konto och så här många engångmuggar fanns bland hennes senaste inlägg:

Jag tänker att känslan man är ute efter är ”business woman on the go” eller något liknande.
Jag undrar om det faktiskt är någon varm dryck i dessa pappmuggar eller om de har ett gäng tomma att välja mellan, lite som en accessoar?
Kan folk inreda med tomma påsae från Chanel så kan man väl styla outfits med engångmuggar?

Var finns Zlatan på Medieakademins lista?

Journalisten Terje M Carlsson har postat ett inlägg på X (tidigare Twitter) där han ifrågasätter Medieakademins Maktbarometer på flera punkter, där han bland annat undrar varför Zlatan inte finns med på listorna över makthavare,  med sina 63 miljoner följare på Instagram.
Carlsson kritiserar även metoden där YouTubers själva bidrar med underlag och information för mätningen, och ifrågasätter hur pålitlig den egentligen är.
Hur gick det förra gången vi litade på en influencers påstådda siffror? *host* Isabella Löwengrip *host*

Är det här någonting ni reagerar på eller tar ni listor som den här med en klackspark? Är den egentligen bara intressant för de som finns med på dem?

Medieakademin besvarar kritiken så här:

Det är viktigt att framhålla att Medieakademin inte bedriver forskning eller att Maktabrometern är en absolut vetenskap. Maktbarometern är ett försök att begripliggöra en ny medievärld och hitta jämförbara datapunkter som bättre hjälper oss förstå vilka som lyckas på nya, digitala plattformar. Vi är ödmjuka för att det är en oändligt stor uppgift att för en liten ideell förening och de skevheter och fel det kan innebära. Men med stor transparens kring vad vi mäter och vad vårt syfte är tror vi att det tillför tillräckligt mycket för att bidra till en ökad förståelse om en förändrad medievärld.

Tillägg:
Svaret om Zlatan syns om man är inloggad på x, men inte annars verkar det som.

Också viktigt framhålla att vi alltså inte utgår från att influencers egna uppgifter om svenskhet är vetenskap, de är en del av flera mätpunkter vi använder.
Vi skriver detta utförligt i metoden!

Amilia Stapelfeldt hotad efter inlägg om självmordsbombningen i Ankara

Amilia Stapelfeldt har tyvärr blivit utsatt för ett otal hatiska och hotfulla kommentarer efter att hon publicerade en video om självmordsbombningen i Ankara. Hon har även delat ett av dessa hot på sitt Instagramkonto.

I denna ljudfil hörs en man kalla henne för h*ra och hota både henne och hennes familj om hon inte slutar publicera sådana videor. Efter att ha fått kännedom om chatt där en man från Dubai mobiliserar flera likasinnade, har han bombarderat hennes dm och kommentarsfält med hat och hot. Den här typen av människor drar sig inte för att attackera och trakassera en persons nära och kära om de inte känner att de får tillräckligt mycket gensvar från den ursprungliga måltavlan.

Naturligtvis har Amilia gjort en polisanmälan, men hon är fast besluten att inte tystas av detta och kommer fortsätta att dela liknande material om och när det blir aktuellt.
Mannen har även publicerat kränkande inlägg om Amilia på sin Instastory.
Du hör och ser alltsammans i Instagraminlägget här ovan.