Får man bo hur man vill?

Jag är lite nyfiken på huruvida man får bo i kontorslokaler/studios på heltid, så som i alla fall Bingo Rimér verkar göra. 
Han är skriven på en adress utanför Stockholm, men har reggat en alternativ adress dit hans post ska skickas eftersom han uppenbart inte bor där han är skriven.
Det borde ju vara både enklare och billigare att bo så, än att köpa en bostadsrätt, så om man får det, varför gör inte fler det i så fall? Och om man inte får det, varför skyltar Bingo i så fall med det?

Med vänlig hälsning, frågvis skorpion på 14 jordsnurr (den som vet, vet)

På Lawline finns det här svaret att läsa.
Det är tydligen förbjudet, men går att kringgå på flera olika vis.
Om det är så här lätt göra det godkänt och med det slippa köpa bostadrätter eller betala ockerhyror i andra hand, så borde ju fler göra så här.
Vilket guldupplägg!

Thank me later. 😉

Att bo i lokaler är olagligt. Lokaler och bostäder skiljer sig från varandra dels genom hyressättningen. För lokaler gäller marknadshyror, och för hyreslägenheter gäller bruksvärdessystemet. Dessutom omfattas bostäder av ett regelsystem som bland annat talar om lägsta godtagbara standard för en bostad. För att kunna hyra ut en lokal som en bostad, krävs att denna uppfyller reglerna för bostadsstandard.  Man får alltså bo i lokaler om både värden och hyresgästen är överens om det, och lokalen uppfyller kraven för en bostad. Men då måste man skriva ett bostadskontrakt där det tydligt framgår att uthyrningen gäller boende. Detta för de lagstiftningar som reglerar de båda hyresformerna.  Om du hyr en lokal i syfte att driva verksamhet, men i själva verket bor där har man begått kontraktsbrott och får bli avhyst. Det finns dock exempel på rättsfall där hyresgäster fått rätt att bo kvar i en lokal som var avsedd för verksamhet i kontraktet. Då har det handlat om att värden var med på att hyresgästen skulle bo i lokalen, men detta angavs inte i kontraktet.  En variant av att bo i lokal är "bokal". Det är en lägenhet som sitter ihop med en lokal där man hyr båda samtidigt. I princip gäller dock samma som ovan så det är viktigt att syna kontraktet så att hyran inte blir för hög och att det faktiskt står att det är tänkt att lägenheten ska användas som bostad. Du förutsätts nämligen driva en verksamhet i lokalen.
Bildkälla: Lawline

Djerf Avenues första modevisning

Matilda Djerf startade Djerf Avenue 2020 och företaget har sedan dess gått från klarhet till klarhet.
När bokslutet för 2022 redovisades hade bolaget en omsättning på 369 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning om 350%. Rörelsevinsten uppgick samtidigt till 124 miljoner kronor, jämfört med 27 miljoner föregående år, vilket är en ökning med 360%, enligt Breakit.
Nyligen öppnade företaget upp en ”pop up-butik” i New York och hade även sin första modevisning. Hållbarhet och inkludering har alltid varit två av företagets ledord och den senare syntes tydligt i valet av modeller. Inkludering en var – som vi säger på influencerspråk – ON FLEEEEEK!

Här visar Matilda upp delar av processen för att ta fram plaggen, någonting som många med mig verkar uppskatta. Jag har tidigare uppmärksammat hur både Hanna Schönberg och Angelica Blick delat med sig av sina designprocesser, till skillnad från de kollektioner som plötsligt dyker upp från andra influencers som mest verkar frampekade snarare än designade.
Tidigare i år vann Djerf Avenue ”Årets digitala satsning” på Retail Awards och hamnade även på Forbes lista 30 under 30 Europe – for retail and e-commerce.

Företaget har hittills varit fritt från skandaler, vilket är ganska ovanligt i dessa tider, men jag är samtidigt inte särskilt förvånad.
Djerf Avenue har aldrig försökt ta genvägar, dumpa priser eller på annat sätt tävla med fast fashion-industrin och i och med det så försvinner mycket av den problematik som lett till skandaler för andra bolag i branschen.

Eller ja, Matilda behöver bli betydligt bättre på att reklamidentifiera sina inlägg om Djerf Avenue på sitt personliga konto, för där finns det ganska så stort utrymme för förbättringar är jag rädd. 
Hon är tillräckligt stor för att riskera att få Konsumentverkets öga på sig. Jag skriver ”öga” och inte ”ögon” för även de har en del att önska vad gäller influencerbranschbevakning.

Julia Franzéns ”att göra-lista”

Julia Franzén har publicerat en video på sin ”att göra-lista” som hon behöver för att underlätta sin adhd. Hon skriver att hon följer sin morgonrutin slaviskt och att resten sker av sig själv, men att om hon inte följer sin morgonrutin blir resten av dagen kaos.
Men vilken imponerande lista hon har skapat. Hon borde nästan ha en punkt längst ner om att avpricka listan inför nästa dag.
Det här påminner mig om en tidigare arbetsplats jag jobbat på, där man skulle tidsrapportera extremt detaljerat i ett system om man jobbade med flera olika projekt samtidigt. Till slut började jag nästan känna behovet av att tidsrapportera tidsrapporteringen eftersom det tog en del tid ur arbetsdagen.

Här kommer Julias hela lista.

Kanske skulle även jag må bättre av att ha fler listor i mitt liv, trots att jag inte har någon adhd-diagnos?
Jag gillar ju tydlighet och deadlines så… Eller nä, jag gillar inte deadlines, det gör jag inte, men jag jobbar som bäst om jag har en.

Är ni listiga människor?

Biancas talkshow fortsätter vara extremt publikpopulär!

Biljetterna till Biancas talkshow går åt i Taylor Swifthastighet, även för nästa säsong. Inläggen här ovan är postade med en timmes mellanrum, men jag är riktigt nyfiken på hur många minuter av den här timmen som det faktiskt tog innan biljetterna var slut. Jag gissar på…runt femton minuter.

Borde Bianca få mer av ett ”efter fem-koncept” men med publik? Som Oprah?
Då kan hon kanske inte hinna göra så mycket mer än det, rent arbetsmässigt, men publik skulle hon ha. ?

”You get a car, and YOU get a car!”