Sociala mediebyrån Digitalsnack och insiktsbolaget Meltwater är de aktörer som står bakom Social Media Awards, som går ut på att prisa de på sociala medier som skapat bäst engagemang under 2022.
Med hjälp av Meltwaters globala Influencer Marketing-plattform Klear har engagemangprocenten tagits fram för de olika kategorierna, vilket gett insikter i vilka konton som skapat bäst engagemang under 2022, skriver tidningen Resume om här.
Att engagemang är det som premieras, snarare än ett statiskt följarantal, visar på en utveckling av branschen som jag tror de flesta välkomnar – bortsett från de som hela tiden köper följare och således har ett skrikande lågt engagemang på sina sociala medier – men de flesta andra då. 😉
Social Media Awards delade ut priser i fem olika katorierer: Årets Uppstickare, Årets Influencer, Årets Kommun, Årets Varumärke och Årets Hållbara profil.
Sångare och tidigare Idol-deltagaren Axel Schylström fick pris som Årets Uppstickare.
Med 1,3 miljoner gilla-markeringar, hade Schylström också det mest gillade instagraminlägget 2022.
Kanske inte det man förväntade sig, men kul med lite variation i ”influencerland”, eller hur?
Årets Uppstickare – Axel Schylström
Årets Influencer – Omar Rudberg
Årets Kommun – Lycksele kommun
Årets Varumärke – Vivi Wallin, Mammasanningar
Årets Hållbara profil – Skogsupproret
