Vem eller vad skapar störst engagemang i sociala medier?

Sociala mediebyrån Digitalsnack och insiktsbolaget Meltwater är de aktörer som står bakom Social Media Awards, som går ut på att prisa de på sociala medier som skapat bäst engagemang under 2022.
Med hjälp av Meltwaters globala Influencer Marketing-plattform Klear har engagemangprocenten tagits fram för de olika kategorierna, vilket gett insikter i vilka konton som skapat bäst engagemang under 2022, skriver tidningen Resume om här.
Att engagemang är det som premieras, snarare än ett statiskt följarantal, visar på en utveckling av branschen som jag tror de flesta välkomnar – bortsett från de som hela tiden köper följare och således har ett skrikande lågt engagemang på sina sociala medier – men de flesta andra då. 😉

Social Media Awards delade ut priser i fem olika katorierer: Årets Uppstickare, Årets Influencer, Årets Kommun, Årets Varumärke och Årets Hållbara profil.
Sångare och tidigare Idol-deltagaren Axel Schylström fick pris som Årets Uppstickare.
Med 1,3 miljoner gilla-markeringar, hade Schylström också det mest gillade instagraminlägget 2022.
Kanske inte det man förväntade sig, men kul med lite variation i ”influencerland”, eller hur?

Årets Uppstickare – Axel Schylström
Årets Influencer – Omar Rudberg
Årets Kommun – Lycksele kommun
Årets Varumärke – Vivi Wallin, Mammasanningar
Årets Hållbara profil – Skogsupproret

Ökar bygel-bh risken för cancer?

Jag fick det här reklaminägget skickat till mig från en följare på Instagram, och jag blev omedelbart intresserad.
Som en tidigare bärare av tunga bröst så har jakten på en skön och funktionell bh upptagit ganska många timmar av mitt liv, så man kan väl säga att jag har en del erfarenhet av reklam för just bh:ar.
Jag tror aldrig jag sett en reklam hävda att bygel-bh:ar ökar risken för bröstcancer.
Jag skulle vilja kalla detta för skrämselproaganda och ett sätt att försöka profitera på kvinnors rädsla för just cancer, och specifikt bröstcancer.’

 

När jag försökte ta reda på mer om dessa studier som de hänvisar till, så finns de inte att läsa någonstans på hemsidan, utan man måste kontakta företaget och begära ut dem.
Bara det får det att ringa en varningsklocka i mitt undermedvetna.
Om man nu har någonting så revelutionerande som ett ”cancerhot” som säljpitch, borde man inte vilja dela det med världen, istället för att hemlighålla studien som man trots allt påstår finns?
Enligt reklamen ska grundarna av företaget tagit emot hot från den existerande bh-branschen, men att det bara gjorde dem än mer beslutsamma i sitt företagande.
Företaget finns i Frankrike, använder sig av ”Shopify” som onlinebutik och uppger inga svenska kontaktuppgifter.
Det finns däremot en chat som jag försökte använda mig av, men trots att det står att de ”svarar direkt” så fick jag aldrig något svar.

Under reklaminlägget på Instagram är människor hyfsat skeptiska till påståendet om cancer.
Det här verkar vara ett typexempel på de företag som poppar upp lite här och var, och marknadsför sig uteslutande på sociala medier. Det handlar oftast om utländska företag som använder ”drop shipping” och där ingen kan ställas till svars för exempelvis säljpitcher baserade på människors rädsla för cancer.

Eftersom jag aldrig fick någon vetenskaplig studie i chatten, så roade jag mig med att själv googla lite.
Så här skrev Svenska Dagbladet i december 2021 i en artikel om kvinnors ändrade bh-val under pandemin:

Bland annat påstås att bygel-bh ökar risken för bröstcancer, något som tillbakavisas av bröstmottagningarna på Södersjukhuset och Karolinska universitetssjukhuset som TT varit i kontakt med.

Jag tänker att man har mer för att lita på dessa källor än en påstådd studie som verkar hemlighållas av företaget, som samtidigt använder den i sin marknadsföring. 
Låt er inte luras av reklamer som ser legitima ut, särskilt inte på Instagram och Facebook.
Ta det här företaget som exempel.
De marknadsför sig på Instagram, men har inte ens ett företagskonto på plattformen.

Sneaky!

En uppföljning på glass-pisset – Uppdaterad

Igår publicerade jag det här inlägget, om ett gäng härliga killar som filmade sig själva när de vandaliserade en restaurang. 
De filmade alltsammans och publicerade på sociala medier, men tydligen var det inte så kul när det hela uppmärksammades.
Då skrev de först att det var handsprit, och inte kiss men efter att det drabbade företaget själva gått ut och delat info om vad som skett så blev det lite annat ljud i skällan.
hade de helt plötsligt kissat i glassboxen, och tyckte att reaktionerna som kommit på deras video var helt orimliga. En av de inblandade sysslar nämligen med en aktivitet där han har en massa sponsorer, dit folk vänt sig för att få kommentarer mm.

Här har ni ett utdrag av det som skett än så länge.

 

EDIT!
Så här skriver företaget om glassesn sista resa:

Tack för alla tips!

Egoinas briljanta barn-hack

Jag har varit ensam med honom i veckan eftersom F har varit på jobbresa. En kväll satte vi oss i duschen och övade på att hälla. Jag tog in olika förpackningar och flaskor i duschen. Det var succé. Han blev snabbt duktig och var så stolt. Ville aldrig gå ut. Ibland är det inte svårare än så <3 // Egoina

Egoina och sonen ”Aaaaanri” – han heter Henri, men min hjärna vägrar läsa det som någonting annat än med franskt uttal – har lekt i duschen och övat på att hälla. 
Av kommentarsfältet så har Egoina mer eller mindre uppfunnit hjulet, när det kommer till att förhinda flytande kaos på exempelvis matbord och köksbänkar.
Vad mer kan man öva i duschen?
Hur man sodastreamar så mycket vatten som möjligt i en flaska, utan att bli dyngsur?

Ett life hack som jag nyligen lärde mig är att man kan knyta upp en dubbelknut genom att bara dra i båda ändarna. Finns ingen anledning att försöka pilla upp själv dubbelknuten först.
You are welcome! 😉