Louise och Julia poddar om djurparker

Julia Wiberg och Louise Edlund Winblad driver podden ”Louise och Julia poddar” – som för övrigt vann TRE priser i Guldpodden, grattis till det! – och poddar som av en händelse om djurparker i det här avsnittet.
Med anledning av de apor som rymde från Furuviks djurpark, och som sedan sköts ihjäl, så vill jag ta upp detta.
Jag själv skrev ”Zoo-djuren gör revolution” på Instagram som ett skämt, men inser när jag lyssnar på podden att det faktiskt inte alls är kul. Vilda djur hör inte hemma i fångenskap, och Julia – som även har programmet ”Djur med Julia” på SVT – pratar så bra om det i den här podden, utan att för fem öre skamma föräldrar som tar med sina barn till djurparker.
Hon berättar även om sätt man kan prata om och uppleva vilda djur tillsammans med barn, utan att för den sakens skull gå till en djurpark.
Väldigt bra, informativt och förstående, utan att skamma föräldrar eller andra vuxna som besökt eller besöker djurparker i underhållningssyfte.

17 minuter in i podden pratar Julia om det här, och du hittar den här på Spotify. 

Alice Stenlöf får kritik för sitt Balenciaga-inlägg

Balenciaga skakas av en skandal efter att företaget gjort reklam med anspelning på bdsm och pedofili, varpå många offentliga personer tagit avstånd från företaget och helt enkelt slutat synas i företagets produkter.
Inte Alice Stenlöf, inte…
Hon använder istället sin väska från Balenciaga och skriver en text under bilden att ”I should probably sell this bag huh”.
Allt för content alltså!

Under inlägget får hon kritik av följarna som anser att allt hon gör är att få saker och ting att handla om sig själv, att hon är en äkta ”pick me girl”. 
Håller ni med, använder Alice den här skandalen för att skapa engagerande content åt sig själv?

Här kan du läsa mer om Balenciaga-skandalen.

Att marknadsföra klandervärda företag?

Hästprofilen Lisen Bratt Fredricson har 134 000 följare på Instagram och gör återkommande reklamsamarbeten.
Här senast har hon gjort reklam för företaget Stockholms Elbolag, som hon genom sin reklam går i god för och rekommenderar till sina följare.
Detta trots att företaget både är fällt av Patent och marknadsdomstolen efter en stämning från Konsumentverket, efter att de har försäljare ringt till konsumenter och gett intrycket att man ringer från konsumentens befintliga elleverantör, samt även skickat räkningar för elavtal som konsumenten inte har beställt, vilket är en svartlistad affärsmetod.
Försäljare har också bett konsumenter att skicka sms till bolaget, vilket lett till att konsumenten har blivit bunden av ett elavtal utan att förstå det, något Expressen skrivit om tidigare.

Det som är extra problematiskt här är att Lisen Bratt Fredricson verkar medveten om detta, eller i alla fall att företaget är kritiserat. Hon har nämligen raderat dessa kommentarer från sitt reklaminlägg.

Vad tycker ni om den här typen av reklam, och vilket ansvar har influenserna här?

Tack för tips!


Så här kommenterar Lisen Bratt Fredricson det hela:

Hej Camilla.  Ställt frågan till deras marknad avd innan första samarbetet.   Då skrev de så här: Det är en rättegång som pågått i 2 år då vi hade ett externt TM bolag som sålde avtal till oss och vi fick en bot på 1 miljon som är betald och äntligen en process som är avslutad…. Det är altså det externa bolaget som sålde avtalen till oss som använde sig av fel metod som vi fick stå till svars för vilket vi också har gjort och det var av denna anledningen vi valde att inte ha något TM bolag alls och nu har vi inget kallsälj alls utan bara inkommande samtal. ? lisenbrattfredricsons profilbild   Gilla Kopiera Anmäl Ang kommentarer borttagna så var de lite väl aggressiva det kanske var dumt att ta bort de två. Men nu får de vara.

Öppet Spår

Det här är alltså ett inlägg där det är fritt fram att kommentera om vad du vill, när du vill, hur du vill, på vilket sätt du vill.
Dock undanber jag mig politiska diskussioner, tack!
OT är mer än välkommet och det finns inga rätt eller fel.
Är du ensam hemma? Sjuk? Uttråkad? Vad som helst, du är VÄLKOMMEN hit för att snicksnacka om vad som helst!

Givetvis gäller samma regler som vanligt och om man inte sköter sig kan man bli satt på moderering – men det är sen gammalt och ni sköter ju er så go nuts… ?

Ps! Tjafsa mindre!