- Foto: TT NYHETSBYRÅN

100 skolanställda: "Hellre lärande än betygshets"

"Flytta fokus från betyg till nyfikenhet, från administration till passion och lita på barnens naturliga lust till lärande" skriver hundra lärare, rektorer och andra som dagligen arbetar med barn.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om initiativtagaren

Micke Gunnarsson är föreläsare, författare och entreprenör, samt grundare av Barnatro AB. Han har tidigare jobbat på förskola, kulturskola och gymnasium.

Just nu pågår en namninsamlingen mot Alliansens förslag om betyg från årskurs fyra. Klicka här för att läsa mer.

Det är inte barnen det är fel på. Det är vi vuxna som inte vågar se oss själva i spegeln. 2014 ska det inte behövas hot, straff eller tävlingar som betyg för att locka barnen till lärande. Alliansen försöker backa fram en utveckling, som skolan borde lämnat för länge sedan.

Det är dags att rita om kartan. Vi måste bygga nya visioner för framtiden, för våra barn som ska skapa en ännu bättre värld. Vi måste ifrågasätta begrepp som: skola, läxa, kvarsittning, betyg, nationella prov och lektioner. Vi föds alla nyfikna, kreativa, konkurrensbefriade och med en god självkänsla. Förutsättningarna kan inte vara bättre.

När vi möter barn som säger att de inte orkar mer, när proven stockar sig i halsen, när pressen och stressen blir för stor. När vi hör elever på högstadiet tycka att pluggande bara handlar om att få höga betyg. När vi känner tvivel vid tanken att våra 10-åringar ska få betyg redan nu och försöker förstå hur någon kan tro att det ska gagna deras nyfikenhet och lust till lärande. När vi hör sägas att dagens barn är lata, odisciplinerade och att de borde respektera oss vuxna - trots att dagens skolpolitik är allt annat än respektfull mot våra barn, med än mer bestraffning och hårdare tag.  Då säger magkänslan att något är väldigt fel.

Det känns som skolpolitiken greppar efter de sista halmstråna för att behålla ett system som för länge sedan blivit omsprunget av vårt moderna samhälle. När detta inte fungerar, så tar politiken i än hårdare, gör mer av det som inte funkar. Fler prov, mer läxor, fler mätningar, fram med katedern igen osv. Förmågan hos våra eldsjälar, lärarna, som lägger halva sin vakna livstid på våra barn misstros. 

Det sneglas på länder som är där vi var för 50 år sedan, men som presenteras som framtidens förebilder. Länder där aga fortfarande är tillåtet, länder där barn stressas och pressas till ohälsa. Vi har varit där, men vet och kan nu bättre. Låt oss återigen ha modet att vara föregångare!

Vi har alla förutsättningar att skapa en skola där lärande och livsutveckling står i fokus. Där det egna ledarskapet, kreativiteten, fritt tänkande, oändlig tillgång till information och kommunikation (internet) är framtidsfaktorer för en växande arbetsmarknad och livskvalité.

Vi måste våga lyfta blicken och titta långt utanför våra skolsalar. För kunskapen är inte längre störst där inne, utan snarare utanför! Det vet de flesta idag. Några som garanterat vet det är våra barn. Det är dags att släppa den traditionella ”skoltanken” och ”kunskapen” och börja se lärande, relationskompetens och entreprenörskap som grundfundament.

Vi har ca 2 miljoner minuter ihop med våra unga för att rusta varandra för vår gemensamma framtid. Vi har inte råd att skapa fler “skoltrötta” elever, när det enda de av naturen vill är att utvecklas.

Flytta fokus från nummer till nyfikenhet, från administration till passion och lita på barnens naturliga lust till lärande!

Hel unge in, hel unge ut!

-----

Med Vänlig Men Bestämd Hälsning

Micke Gunnarsson, Barnatro AB
Fröken Ann Hultman Jakobsson / #skolvåren
Susanne Karlsson / Naturterapeut/Megineterapeut
Maria Lindvall/Lärare
Anders Karlsson / Lärare
Torgny Steen /Grundare CreativeChildren
Ingwor Karlsson förskollärare
Erika Vesterberg, Informatör
Susanne Tobiasson / pedagog,
Christer Hellberg, förälder/skoldebatten
Filippa von Essen, lärare
Kim de Bruin / lärare, förälder
Carina Hinn / Lärare  
Jeanette Olsson förskollärare
Marie Nilsson / webbkommunikatör
Krister Ramström / rektor
Linda Ammitzböll / Lärare
Maria Karlander / Förskollärare
Nina Kellerman Förskollärare.
Maria Axelsson, informationsdesigner och förälder
Bia Lidén / lärare
Maria M Sjöberg, kommunikatör och förälder
Magnus Erlandsson / bitr. Rektor
Maja Larsson/ illustratör, graphic recorder och pedagog
Jenny Mårtensson/förskollärare, förälder
Lina Tannerfalk Wiberg, förälder och rektor
Sofia Jönsson förälder/ förskollärare
Mikaela Nordgren, grundskollärare
Johanna Klüft förälder /undersköterska
Pauline Vikander, 1-7 lärare o mamma
Ann-Mari Ståhl specialpedagog/farmor
Anneli  Johansson, studerande barnskötare
Eva Johansson/ Rektor
Linnea Malmsten, lärare för yngre åldrar
Git Stark, specialpedagog
Camilla Spjuth / specialpedagog och mamma
Ann-Katrin Andersson, resurspedagog
Stella Jacobson, projektledare
Hannes Bengtsson, IKT-pedagog & pappa
Ann-Katrin Andersson, resurspedagog
Kristiina Söderström, förälder och förskollärare
Jenny Nygren, lärare
Helena ström, 1-7 lärare och förälder
Magnus Söderström, förälder
Cecilia Sjöström, rektor och lärare
Catarina Mellberg-Borg, förälder och präst
Meta Larsson, lärare och förälder
Ann-Christine Tofft, lärare och förälder
Helena Roth, Skolvisionär
Frank Murphy, Biträdande rektor
Cecilia Lindberg Bildlärare och förälder
Susanne Wendt lärare och visionär ledare
Charlotta Hindrikson, Förskolechef & förälder
Linda Carlsson, förälder och fritidspedagog
Gunilla Neilan, förälder och 1-7 lärare
Diane Ängquist Förskollärare/Pedagogista Förälder
Cecilia Hansson, förälder och skolledare i grundskolan
Jenny Åkesson, förälder och förskollärare
Christine Lehtinen, förälder
Maria Minogue Karlsson, förälder och lärare mot de yngre åldrarna
Marie Moquist, Insamlingsstiftelsen Polstjärna
Helena Almtjärn,  Informationssäkerhetsstrateg
Malin Lundmark, förälder och lärare
Lizelott Löwendahl, mamma, farmor, specialpedagog
Ninna Kristiansen, förälder, skolvårare,
Christina Danielsson, förälder och lärare
Annikki Käpylä Barnskötare, Farmor & Mormor
Marianne Wieslander, lågstadielärare, idrottslärare, mormor
Laura Brännström, förälder och lärare
Petra Sundqvist, förälder och journalist
Jessica Ulvtorp förälder
Marcus Öjersson, lärare
Mia Backman, förälder, sekreterare
Sandra Tauberman, Utvecklingsledare utbildningsförvaltning, förälder
Ulrica Thiel - Beteendevetare/Samhällsvetare
Linnea Gellerfelt, barnskötare och mamma
Marlene Svensson / Barnundersköterska och förälder
Anette Broström/ Fritidspedagog och förälder
Ellinor Pålsson, grundskollärare
Lena Timmer förskolechef och mamma
Niclas Berglund / Pappa och elevcoach
Mia Rylander, socionom och familjebehandlare
Katharina Hellgren, lärare och förälder.
Janita Sundblad Barnskötare i Förskolan
Sheila Feldmanis, Universitetsadjunkt / lärarutbildare
Maria Ottosson, förälder, dramapedagog
Maria Willhelmsson / undersköterska och förälder
Sophia Berglin, lärare och förälder
Sara Törn, danspedagog och förälder
Elisabeth Persson / specialpedagog
Ija Åberg / IKT-Samordnare
Åsa Roosqvist, lärare och mamma
Maria Mörk, Utbildningssamordnare och förälder
Sophy Elevall, frilansjournalist och förälder
Hans Schub / IKT-pedagog
Magnus Åkerlind, projektledare we_change och förälder
Ann-Marie Skarrie / gymnasielärare och lärarutbildare
Ulrika Mattsson / förälder
Maria Mörk, Utbildningssamordnare och förälder
Linda Ander / mamma och lärare

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Är det bra med betyg redan i fyran?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.