Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Lärarstudent: "Elevdatorer stör undervisningen"

- 27/03/2014, 09:41
Isak Skogstad, lärarstudent

Isak Skogstad, lärarstudent

"Det ska inte ens vara möjligt att surfa in på vad man vill - det ska vara lärarna och inte eleverna som bestämmer vilka hemsidor som ska kunna gå att besöka", skriver lärarstudenten Isak Skogstad.

Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Nyligen presenterades den hittills största forskningsstudien vars syfte är att granska effekterna på elevdatorer i skolan. Studien är utförd av Örebro universitet i samband med ett stort antal kommuner och skolor. Resultaten är skrämmande. Redan utsatta lärare får en ännu mer påtaglig arbetsbelastning och dessutom minskade personalresurser när huvudmän satsar på datorer till eleverna. Datorer som ofta används till allt annat än skolarbete. 

Misstro mig inte, jag är själv uppvuxen i en digitalt förankrad generation. Jag vet hur svårt det kan vara att fokusera på skolarbetet när det finns så mycket annat som lockar på internet. Jag är inte en motståndare till datorer eller teknik, men jag menar att man som pedagog har ett ansvar för att de verktyg som eleverna använder sig utav. Hur ansvarsfullt är det egentligen att sätta en dator utan några som helst begränsningar i en 15årig elevs händer? Inte alls, om du frågar mig. Förhållningsregler uppsatta på dörren med notiser såsom ”Under lektionen privatsurfar vi inte” rör ingen i ryggen. Att ha datorer utan begränsningar är att begå samma misstag som att sätta upp ett flipperspel i biblioteket. Vi som lärare har faktiskt ett ansvar att skapa ett studiefrämjande klimat i klassrummet. Är det inte att förskjuta det ansvaret vi har som lärare genom att lägga det i händerna hos våra elever?

I studien som publicerades av Örebro Universitet häromdagen kan vi utläsa att ett flertal rektorer tvingas utöka klasstorlekarna och i vissa fall ha dubbelklass för att finansiera elevdatorerna. Som om inte datorerna redan gett lärare nya utmaningar i klassrummet. Idag är det mer eller mindre standardiserat att elever har en egen dator. Dessa datorer finns ständigt med i elevernas vardag, oavsett om det är lektion eller fritid. En dator är ett naturligt inslag i utbildningsverksamheten, och så kommer det att fortsätta. Eleverna befinner sig i en digital lärmiljö och kommer att stanna där. Därför är det utav extra stor vikt att vi som lärare skapar bättre förutsättningar för eleverna att fokusera på det viktigaste - skolarbetet.

Eleverna gör ofta helt andra saker än vad de borde göra på datorerna. Det är så lätt för dem. Ett klick och de är i en annan värld, en värld som är så mycket mer lockande än skolvärlden. Ett klick till och nationalencyklopedin är uppe, ofta passande nog när läraren närmar sig. Det är filmklipp, det är musik, det är roliga bilder och det är sociala medier. Det är ständigt närvarande i skuggan av lärarens periferi. Om du som lärare rör dig i klassrummet lär du inte se detta. Eleverna är experter på att dölja det. Det går så snabbt att med ett klick få fram det som läraren vill se på datorskärmen. Det går så snabbt att vissa lärare aldrig ens lägger märke till vad som egentligen försiggår bakom skärmarna.

Ett vanligt förekommande argument mot begränsningar av elevdatorer är att det är en del av deras uppfostran, att de måste lära sig att hantera en dator på ett ansvarsfullt sätt. Det är en felprioritering, vi som lärare har redan alldeles för lite tid till eleverna som det är. Då är det bättre att vi gör vårt jobb och det vi är utbildade för - att lära ut kunskap om våra ämnen. Vi har helt enkelt varken tid eller utbildning i att lära elever hantera frestelser. En sådan uppfostran bör komma hemifrån.

Datorerna i skolverksamheten ska enbart användas i ett syfte - för studier. Därför bör datorerna begränsas i den mån att eleverna inte själva ska få avgöra vad som kan installeras på datorn. Det ska inte ens vara möjligt att surfa in på vad man vill. Det ska vara lärarna och inte eleverna som bestämmer vilka hemsidor som ska kunna gå att besöka. Det handlar lika lite om censur som när bibliotikarier köper in böcker till biblioteket eller när vi lärare väljer vilka skolböcker vi ska använda oss utav. Det är helt enkelt en del utav vår profession. En del som vi bör se på med större ansvar. 

Isak Skogstad
Lärarstudent, Jönköping

Är elevdatorer det problem skribenten beskriver?