Andreas Brännström, entreprenör
Andreas Brännström, entreprenör

Entreprenör: "MP är grus i maskineriet"

"Det är helt vansinnigt att man i dag om man skall åka från södra till norra Sverige skall åka igenom en stad med 2 miljoner invånare", skriver entreprenören Andreas Brännström.


Detta är åsiktstext i form av en debattartikel. Åsikterna är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Om skribenten

Andreas Brännström är entreprenör och driver bland annat företaget Scandinex.

Han började som ”egenföretagare” vid 12 års ålder då han stod på Systembolaget och sålde kölappar till stressade människor.

I dag driver han tre företag och renoverar ett eget hus i Saltsjö boo

2004 flyttade jag hemifrån och hade stora problem att hitta ett boende i andra hand. Att i dag försöka hitta en egen lägenhet är ett än svårare projekt. Sedan 2007 har 117 000 personer flyttat till Stockholm, det är ett helt Umeå. Detta är självklart bra för Stockholm och Sverige då Stockholm agerar som en tillväxtmotor för svensk ekonomi. 

När Sverige och Stockholm växer så behöver man satsa på boende och företagare och i samband med det så behövs det vägar. Det är helt vansinnigt att man i dag om man skall åka från södra till norra Sverige skall åka igenom en stad med 2 miljoner invånare. Det finns en lösning till detta och den heter Förbifart Stockholm

Denna förbifart vill Miljöpartiet stoppa då man är emot allt som heter bilar. Jag anser dock att det är helt idiotiskt att blunda för det faktum att Stockholm växer med 2 bussar om dagen. 2034 beräknas 1/4 av Sveriges befolkning bo i Stockholm. Är det då rimligt att vi skall trängas på samma vägar som vi har haft sedan 60 talet? Sedan Essingeleden byggdes har Stockholm vuxit med ett Göteborg, det väntas växa med ytterligare ett. Är det rimligt att föra in lastbilarna och deras avgaser in i Stockholm när dom inte ens ska hit? Vi måste satsa på utbyggd kollektivtrafik, cykelbanor och vägnät, det går inte att blunda för något av dessa transportmedel. Bilarnas utsläpp minskar och är säkert de är fosiloberoende om 30 år, men låt fortfarande bilar kunna ta sig fram innan dess. Precis som man försökte göra trängselskatterna till en miljöfråga (den påverkar inte miljön utan trängseln), gör man även förbifarten till detsamma.

Alla större städer i Europa har en förbifart - till och med Norrtälje bygger en förbifart. En röst på V, MP eller S kommer ge MP mandat till att stoppa bygget av förbifarten på samma sätt som man genomförde försöket för trängselskatt (utan omröstning). När Västerbron och Essingeleden byggdes var människor emot detta också. Jag frågar mig dock hur trafiksituationen i Stockholm hade sett ut om man inte byggt dessa.

Stockholm behöver kunna växa, Sverige behöver kunna växa. MP hindrar detta! Sverige skall satsa på Miljö, vi är ledande på det, dock är MP enligt min mening så övertygade i sin ideologi att man blundar för fakta. Har man varit i New Delhi eller Peking så inser man att Stockholm är som en hälso-ort jämfört med dessa platser. Hornsgatan som är ett exempel som ofta lyfts i debatten släppte ut som mest PM 2.5 partiklar med 18 µg/m3 2003 men är nu nere på 9 µg/m3, detta kan jämföras med Peking som har varit uppe i 886 µg/m3 och ligger stadigt en bit över 300. Mellan 300 och 500 betyder hälsolarm på krisnivå. 

Miljöfrågan är enligt min mening alltså en fråga om ideologi. Självklart skall vi värna miljön men frågan är till vilket pris. Kan vi verkligen påverka över 2,3 miljarder människor (Kina och Indien) eller är MP lite väl optimistiska? Är det värt att slåss så hårt för denna ideologi som därmed hämmar möjligheten till nya bostadsområden, minskad trängsel eller ökade kostnader för dom som tar bilen. 

MP är enligt min mening grus i maskineriet och en röst på dom är en droppe i havet i världspolitiken men får en stor påverkan på Stockholms framtid.

Andreas Brännström
Entreprenör

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Bör Förbifart Stockholm byggas?
Tack för din röst!
Artikeln kommer att lagras på Nyheter24.se, i en artikeldatabas eller motsvarande.